Waarom kun je niet gewoon iets eten na het tandenpoetsen?

Mij is altijd gezegd/geleerd om 's avonds na het tandenpoetsen niks meer te eten/drinken. Als ik dat toch deed moest ik opnieuw tandenpoetsen. Maar is dat wel nodig? Het gaat er toch om dat je 1/2x per dag je gebit reinigt, dan kun je daarna toch weer gewoon iets eten?

Hopelijk begrijpt u wat ik bedoel, alvast dank voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
26K

Het beste antwoord

Omdat je de hele nacht slaapt en minder speeksel aanmaakt is het gewoon slim om het niet te doen maar mijn tandarts vind het ook belangrijker dat je 2x per dag poetst en of je daarna nou nog eet of niet is dan ietsje minder belangrijk maar dus 's avonds nog wel beter vanwege dat speeksel. Etensresten hebben de hele nacht dus vrij spel om op je tanden in te werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even nog de mening van een tandarts gezocht en eigenlijk precies wat die van mij zegt:

“Als je naar bed gaat en je poetst je tanden, dan poets je, mits je het goed doet, alle bacteriën weg. Het maakt niet uit of je daarna nog iets eet. De veroorzakers van tandbederf zijn niet alleen substraten, oftewel suikers, maar óók de bacteriën. En het duurt vierentwintig uur na het poetsen voor die bacteriën terugkomen. Als je goed poetsen, met de juiste techniek, dan is één keer per dag al voldoende. Vóór het eten. Maar ja, er zijn niet zoveel mensen die goed kunnen poetsen helaas! Vandaar dat we adviseren om na het eten te poetsen. Dan heb je niet alleen de bacteriën weggehaald, maar ook het voedsel. Eigenlijk zou je voor het eten moeten poetsen en na het eten alleen even de resten moeten wegspoelen met water. Ik verwacht dat dit een officieel advies wordt, als erosie daadwerkelijk een groter probleem wordt in de toekomst.”

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie nu dat mijn tandarts dus zei: belangrijker dat je 1x (niet 2x) per dag goed poetst. Tikfoutje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel 1 keer per dag heel erg goed poetsen wat bijna niemand kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inderdaad goed poetsen, twee keer per dag wat minder goed is dan beter dan 1x per dag minder goed maar het kan dus ook 1x per dag goed en daarna nog gewoon eten (antwoord op de vraag).