kan je bij de apotheek ontstekings remmende medicatie aanvragen?

Ik heb sinds 2 dagen een ontsteking bij mijn tand, nu weet ik.dat je van de tandarts meestal eerst een kuurtje krijgt om de ontsteking te verminderen. Dit omdat verdoving niet werkt bij een ontsteking.
Kan ik deze medicatie via de huisarts aanvragen zonder eerst een verwijzing van de tandarts te krijgen?
Want de tandarts kan niks tot weinig met een ontsteking.
En aangezien het weekend is, dacht ik dat ik via de dienstdoende apotheek misschien vast met de kuur kan beginnen zodat ik maandag vast een afspraak kan maken bij de tandarts om de plek te laten behandelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Als je antibiotica bedoelt, dus middelen tegen een bacteriële infectie, dan: nee, dat kan alleen op recept. Is maar goed ook, want als leek kun je nooit weten welk antibioticum goed is voor welk type ontsteking. Je kunt natuurlijk wel de dienstdoende tandarts of huisarts bellen als je vindt dat dit iets is dat niet tot na het weekend kan wachten, bijvoorbeeld als je heel veel pijn hebt die niet te behandelen is met pijnstillers.

Wat wél zonder recept verkrijgbaar is, zijn de gewone ontstekingsremmers zoals ibuprofen, naproxen of diclofenac (voltaren). Die zullen alleen niet voldoende werken als je een bacteriële infectie hebt, maar ze zullen wel de pijn stillen. Je kunt er eventueel nog paracetamol bij nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijg idd niks via apotheek, bij de drogist corsodyl gehaald en een pak ibuprofen. Nu uitzingen tot maandag.
Bedankt voor jou duidelijke antwoord.