Ik moet morgen naar de orthodontist en dan moet ik allerlei testen doen (op iets bijten enzo).. Wat houden die testen in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.6K

Het beste antwoord

De orthodontist zal de stand van je tanden, kiezen en kaken goed bekijken en vertellen wat de mogelijkheden zijn. Ze gaan de eerste keer ook meteen foto’s maken van je gebit, kaken en gezicht.
Je krijgt direct van de orthodontist een indicatie van welke beugel(s) je krijgt om je gebit weer mooi recht te krijgen.

Soms adviseert de orthodontist dat het beter is de behandeling nog even uit te stellen. Dit is afhankelijk van je groei en gebitsontwikkeling. Het kan ook zijn dat in overleg wordt besloten dat behandelen niet nodig is.

Je krijgt altijd tijd en alle ruimte om vragen te stellen en je mag natuurlijk altijd meebeslissen over je eigen behandeling. Verder krijg je een schatting van de te verwachten kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je hoeft geen tand afdrukken te maken in een mega kauwgombal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet de eerste keer, ze gaan eerst zien wat voor beugel je evt. nodig hebt. Mocht je een beugel nodig hebben gaan ze de volgende controle een afdruk maken van je gebit. Je krijgt dan een metalen plaatje in je mond in dat plaatje zit een soort gum en daar maken ze een afdruk van je tanden. Dat doen ze zowel boven als onderkant van je tanden.

Andere antwoorden (3)

Dan gaan ze je gebit scannen en kijken ze wat er nodig is enzo, en dat soort klei is om de vorm van je gebit te krijgen voor de maten van de beugel!

xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook zijn dat ze een foto van je hand gaan maken.
Dit klinkt natuurlijk erg raar, maar aan de kleur van een botje van je duim kunnen ze zien of het het juiste moment is om de beugel te plaatsen.
Aan die kleur kunnen ze namelijk zien of er een groeispurt aankomt, want dat is het juiste moment.

Voor de rest wordt er ook wel een gipsafdruk gemaakt van je scheve tanden.
Die mag je dan zelf houden, kun je volgen hoe mooi recht ze gaan staan.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat men in het verleden dacht dat de groei van je botten veel invloed had op een beugelbehandeling werd vroeger ook een röntgenfoto van je hand gemaakt. Dat is niet waar. Je hoeft dus geen röntgenfoto van je hand te laten maken! http://www.beugel.nl/informatie/onderzoek_en_planning_van_de_behandeling/rontgenonderzoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha aan de foto van je hand ik weet net welke orto je je hebt laten afzettten. Maar ik ken er geeneen die zoiets doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is idd een verhaal van een jaartje of 10 geleden
Wist niet dat het nu niet meer gedaan werd.
De beugel heeft ook maar heel kort gestaan, omdat er toen ook een groeispurt aankwam, maar of dat anders langer het geval geweest was, weten we natuurlijk niet.
Je moet dan inderdaad waarschijnlijk op een soort van plaatje bijten met allemaal (meestal roze) spul erop en sorry dat ik dit zeg maar eigenlijk is dit het vervelendste van alle dingen die ze doen. Waarschijnlijk moet je sit doen omdat je een beugel krijg of slotjes. Nogmaals ik wil je niet bang maken maar het is vervelend als je in dat ding moet bijten omdat je net het gevoel hebt dat je stikt. Athans dat had ik en veel vrienden van me. Maar denk maar zo: als je dit gehad hebt kan het alleen nog maar beter worden.