Krijg je sneller gaatjes in melktanden, dan in 'grote mensen tanden'?

Ik ben 21 jaar en heb nog 2 melkkiezen. Het nadeel is, dat hier geen andere kiezen onder groeien... Volgens de tandarts moet ik dus zorgen dat ik die tanden zo lang mogelijk behoud. Nu is het alleen wel zo dat ik al meerdere keren een gaatje heb gehad in die melkkiezen en ik word er gek van dat ik telkens terug moet naar die tandarts. Vandaar mijn vraag of het je in melkkiezen sneller gaatjes krijgt, dan in gewone kiezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
walter
12 jaar geleden
Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar ik zou je wel adviseren om ze zo goed mogelijk schoon te houden, 2x of 3x per dag goed elektrisch poetsen (niet binnen een uur nadat gegeten / gedronken hebt), iedere dag flossen, ragers gebruiken, en zo min mogelijk zoetigheden en zuur (frisdrank, vruchtensappen en energiedrankjes) drinken. Ik klink nu als een tandarts, maar dit is het advies dat ik onlangs heb gehad nadat er in 1 maand tijd 5 gaatjes gevuld zijn bij mij (mijn vorige tandartsbezoek was 5 jaar geleden, en dat was mijn 1e bezoek sinds mijn geboorte 25 jaar daarvoor :) ) Door ze goed te onderhouden geef je bacteriën geen kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed advies walter, mochten je melktanden er toch uit moeten of gaan, informeer dan bij je zorgverzekering of je recht hebt op implantaten, in de meeste gevallen is dit wel het geval, omdat het een aangeboren afwijking is, dat je geen kiezen onder je melktanden hebt.

Antwoorden (1)

Melktanden zijn gemaakt voor een tijdelijke periode, niet voor een heel mensen leven. Dus dat ze sneller kapot gaan is op den duur logisch, zei mijn tandarts uit Zutphen.
Daarnaast zijn die tanden ook niet gemaakt voor het 'zwaardere' voedsel. In melktanden zitten bijv. geen kartelrandjes die volwassenen wel hebben.

Zaak dus om je melktanden goed schoon te houden.

Maar vergeet niet, er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Mijn tanden zijn namelijk net zo slecht als vroeger. Ben ook 21 en heb al 11 vullingen ofzo.