Volgens mijn tandarts heb ik teruggetrokken tandvlees omdat ik 's nachts mijn kaken klem. Op internet kan ik die conclusie niet vinden. Bitje nemen?

Mijn tandarts wil me een bitje aanmeten tegen klemmen om te voorkomen dat mijn tandvlees verder terugtrekt. Op internet lees ik dat teruggetrokken tandvlees aleen veroorzaakt wordt door paradontitis (heb ik niet) of te hard poetsen. Moet ik nu wel of niet zo'n (duur) bitje nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.3K

Antwoorden (3)

Voor zover ik weet kan het gevolg van kaakklemmen zijn dat de bovenkant van de tanden en kiezen afslijt. Daar worden ze dus korter van.
Terugtrekkend tandvlees, weet ik uit eigen ervaring, kan heel goed worden veroorzaakt door te stevig poetsen met een te harde borstel.
Tegen het afslijten kan je zeker een bitje nemen. Tegen het terugtrekkende tandvlees kan je extra zachte tandenborstels gaan gebruiken. En die met alleen duim en wijsvinger als een pen vasthoudend met zachte druk op en neer bewegen.
Amadea
12 jaar geleden
Wat je tandarts zegt, dat moet je vooral doen hoor,je tanden en kiezen zijn zo belangrijk, daar kan je geen enkel risico mee nemen,en ja, het kost wat euries maar je krijgt er ook veel voor terug.
als je tandvlees et ver terug trekt, dan gaat op de lange duur alles loszitten,nou dat zou je ook niet willen toch?
12 jaar geleden
Ik denk niet dat erom gaat dat het tandvlees terugtrekt door het knarsen maar dat tandenknarsen bij ontstoken/terugtrekkend tandvlees tandvlees een slechte combinatie is.
Maar jouw tandarts spreekt van een bitje om ontstekend tandvlees tegen te gaan en dan klopt niet helemaal.