Hoe werkt dat nu met die vrije prijzen van tandartsen?

Ik snap er niet veel van. Op internet kan ik de prijslijst van mijn tandarts vinden, maar hoe kan ik gaan vergelijken als ik van tevoren niet weet of en wat ik deze keer zal hebben? Of moet je dan naar een tweede tandarts gaan en weer een consult betalen, of neem je de uitslag van de eerste mee? Hoe werkt dit? Hoe moet je dit als leek doen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Kan iemand mij dit vanaf stap 1 (ik pak de telefoon en maak een afspraak) uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (2)

Als je prijzen wil vergelijken
moet je inderdaad op het
internet kijken.
Maar ik vind dat je voor een
controle niet zo veel moeite
hoef te doen,die prijzen zullen
niet veel verschillen,als je grotere
behandelingen moet zo als kronen
en bruggen, dan loont het de moeite.
Maar of je dat dan bij een andere
tandarts laat doen?ik heb m.n twijfels
Je kan toch moeilijk 2x per jaar van
tandarts veranderen?
Als je naar een andere tandarts gaat?
wil je oude je dan nog terug?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp niet hoe het dan gaat na de controle. Neem je de uitslag mee naar een 2e of moet je daar weer een controle laten doen?
burgos
12 jaar geleden
Ja dan moet je weer betalen voor een controle,
Klaar ben je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal allemaal wel weer niet goed gaan, en dat zagen ze dan niet aankomen.
burgos
12 jaar geleden
Die nieuwe tandarts moet opnieuw je gebit bekijken,
en ja , dat brengt weer kosten mee.
wat schiet je er dan mee op?
Scheelt het misschien een paar tientjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel de politiek, die zagen het niet aankomen.
burgos
12 jaar geleden
Ik denk, een verkeerde
beslissing uit Den Haag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juustum.
Je kunt vóór een behandeling een kostenschatting vragen. Stel jouw tandarts zegt: 'U heeft een wortelkanaalbehandeling nodig'. Daar maak je een afspraak voor, en de tandarts geeft je een kostenschatting. Dan kun je op internet kijken: wat vergoedt jouw verzekeraar daarvan? Als het verschil erg groot is, zodat je zelf flink moet bijbetalen, dan kun je op sites van andere tandartspraktijken kijken of ze die behandeling voordeliger aanbieden.
Stel dat je een praktijk vindt die lagere tarieven heeft, dan kun je bellen of ze daar nog patiënten aannemen, en zo ja, dan maak je een afspraak, en bel je je oude tandarts met de mededeling dat je voortaan naar tandarts X gaat. Het kan zijn dat die tandarts dan weer een controle wil doen, dus dan moet je wel goed rekenen of je echt voordeliger uit bent.

Ik heb zelf al zitten snuffelen, mijn verzekeraar vergoedt bijvoorbeeld voor een periodieke controle 2 euro minder dan mijn tandarts rekent - dat valt wel mee. Maar voor duurdere dingen loopt het verschil erg snel op: voor een eenvlaksvulling betaal ik 47 euro, maar krijg ik 26 euro vergoed; een kroon kost 260 euro maar wordt niet vergoed in mijn verzekering; zo kun je vergelijken.

Het grootste probleem is dat niemand je kan vertellen waar de prijsverschillen door veroorzaakt worden: is een dure tandarts beter? Doet z/hij meer bijscholingen? Gebruikt z/hij betere materialen of zijn er betere resultaten? Of betaal je mee aan het mooie pand? Dat is volstrekt onduidelijk.
Uit voorlopig onderzoek (heel veel tandartsen hebben hun tarieven nog nergens staan) lijken de tandartsen in Amsterdam het voordeligst, misschien simpelweg omdat daar meer concurrentie is (wat pleit voor het marktwerkingidee waarop dit loslaten van de prijzen gebaseerd is) maar dat de tarieven desondanks met 10-30% stijgen (wat tegen die marktwerking pleit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je dan ook nog hebt: tandartsen nemen niet aan, of ze hebben niet eens een website. Kunnen gewone mensen dit nou allemaal uitpuzzelen zonder financiële ongelukken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's het paradijs van Schippers, die weet zeker dat het zo allemaal transparanter wordt. En als het duurder wordt, draait ze het terug.
*holle lach*