doet een beugel pijn? en wat mag je allemaal niet eten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
4.9K

Antwoorden (7)

Het ligt er aan wat voor beugel je hebt. Met een slotjes beugel mag je bijvoorbeeld geen plakkerige dingen eten zoals kauwgom en drop. Maar de meeste beugels doen wel een beetje zeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin doet het heel pijn wat na ongeveer een week weg is. Wat ik je absoluut afraad om te eten zijn harde dingen en zeer plakkerige dingen (bv toffees..).

Toegevoegd na 55 seconden:
Vraag anders ook nog ff bij de orthodontist wat je wel en niet mag eten/drinken. Soms geven ze je ook nog een folder mee..
12 jaar geleden
Als je plaatjesbeugel krijgt doet het op het begin pijn, dit ligt er wel aan hoe erg je tanden scheef staan. Als je je beugel een dag in hebt kun je haast niets eten, maar na een dag of twee is dit over.
Wat je wel en niet mag krijg je te horen van de ortho. Wat is nog weet is dat je geen kauwgom, chocolade en frisdrank mag. Maar bijna iedereen doet dit, en het kan meestal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke keer dat je slotjes een beetje worden aangedraaid heb je tot maximaal 5 dagen pijn. En dit word natuurlijk met de dag minder. Maar de pijn is zeker niet zo erg dat je er van moet huilen hoor. ;) Alleen als je je tanden op elkaar zet voel je het.

En wat eten betreft moet je geen plakkerige dingen eten omdat deze tussen je slotjes gaan zitten. En dat ziet er 1. niet zo fris uit, en 2. het is lastig om dat er weer tussenuit te krijgen.

En wat ik wel grappig vond was dat ik de eerste dag dat ik mijn beugel kreeg heel moeilijk kon kauwen. Maar dat zal jij misschien ook wel ervaren.

In ieder geval suc6 ermee! En het is echt niet zo erg als sommige mensen beweren. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk doen alle beugels in het begin wel pijn, want de beugel zorgt ervoor dat je tanden recht worden gezet, en dat gebeurt als je tanden verschuiven, en dat voel je wel, maar als je niets doet met je tanden dan valt het mee, maar met eten zou het wel ff pijnlijk zijn.
Het licht er wel aan welke beugel je neemt.
En wat ook heel vervelend is zijn telkens die blaren in je mond bij een blokjes beugel. ik heb hem nu al een jaar en heb elke keer wel blaren gehad, daar krijg je wax voor maar bij mij helpt dat niet.

Je kunt bijna alles wel eten en drinken maar ik raad je wel af toffees te eten dat blijft te erg plakken, soms blijven nootjes ook tussen de beugel haken en dat kan heel vervelend zijn, maar cola kun je gewoon drinken, en energie enzo, je kunt ook gewoon kauwgom blijven kauwen,misschien blijft het soms wel plakken maar dan haal je het er zo weer af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beugel zal altijd aan het begin wel pijn doen, het ligt aan je eigen pijngrens hoeveel last je ervan hebt.
Bij de orthodontist vertellen ze je meestal wat je wel en niet mag eten. Bijvoorbeeld plakkerige dingen als drop en kauwgom, maar ook harde dingen als noten en harde broodjes, appels afbijten etc.

Dat eten zou ik me niet teveel druk om maken, je kan alles wel eten maar je moet gewoon voorzichtiger zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van het type beugel. Bij de meeste beugels worden je tanden letterlijk door het bot heen verplaatst, dus dat kan pijn doen. Dat klinkt trouwens enger dan het is: je tanden gaan een heel klein beetje los staan in het begin, en daarom doet een beugel (vooral een slotjesbeugel) in elk geval aan het begin wel wat pijn. Dat duurt hooguit een paar dagen, en sommige mensen hebben er alleen last van bij het eten. Na het opnieuw strakker zetten van elastiekjes of draadjes doet het soms ook een dag of een paar dagen pijn, maar doorgaans niet zo erg als in het begin.

Het verschilt wel heel erg per persoon. De één ervaart nauwelijks pijn, de ander kan de eerste twee dagen na orthodontist-bezoek nauwelijks eten. Mocht je een beugel krijgen en echt pijn hebben na het plaatsen, onthoud dan dat dat heel snel minder wordt, vaak binnen een of twee dagen.

Wat je wel en niet mag eten, hangt ook af van het type beugel. Het meeste is al genoemd: bij een vaste beugel (die je niet uit kunt doen) mag je vaak geen plakkerige dingen eten, koolzuurhoudende dranken drinken (dat kan de lijm oplossen) en geen harde dingen afbijten (dan kunnen de slotjes losraken). Maar ook dit verschilt wel per persoon: bij sommige mensen raken de slotjes heel snel los, die kunnen amper ongestraft een dropje eten, terwijl de ander rustig zo af en toe eens in een appel kan bijten. De instructies die je van de orthodontist meekrijgt verschillen ook, dit hangt een beetje af van hoe strikt men is met leefregels, en waarschijnlijk ook van de gebruikte materialen. Dus voor alles geldt dat je vooral goed de instructies moet volgen die horen bij jouw beugel en bij jouw beugelbehandeling.

Bij een orthodontist heb je altijd eerst een onderzoek, waarbij gekeken wordt welke beugel je nodig zou hebben en hoe lang de behandeling ongeveer gaat duren. Daarna volgt een gesprek met de orthodontist. Pas als alles duidelijk is voor jou en eventueel je ouders (ik weet niet wat je leeftijd is?) wordt de behandeling gestart. Tijdens dat gesprek kun je al deze vragen stellen aan de orthodontist, en die kan je precies vertellen wat in jouw situatie belangrijk is om te weten. Wees niet bang om vragen te stellen, het gaat immers om jouw gebit!