Waarom tanden poetsen?

Mijn oom vertelde altijd vroeger dat ze nooit hun tanden gingen poetsen omdat ze best wel arm waren. Het enige wat ze aten was meestal brood en melk. Mijn vraag als ik mijn tanden een jaar lang niet ga poetsen moet ik ervan uit gaan dat er niks met mijn tanden gebeurt of moet ik toch elke dag mijn tanden poetsen.

Graag jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dit voor 'n nuvere vraag?! Waarom zou je je tanden niet poetsen dan? Of heb je echt nog nooit gehoord dat ze anders gaan rotten..

Antwoorden (11)

tegenwoordig eten wij veel snoep en dergelijke, van nature zouden we allen fruit en wat vlees eten, dat is lang niet zo slecht als die cola enzo. vandaar dat we moeten tanden poetsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zodat bacterieen zich niet vermenigvuldigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je oom vergat erbij te vertellen dat het heel gewoon was in die tijd dat als je ging trouwen je je tanden en kiezen liet trekken en als huwelijksgeschenk van je ouders een kunstgebit kreeg. Ik de tijd van je oom deden ze dus veel korter met hun eigen tanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, precies. De mensen die zijn opgevoed met twee keer tandenpoetsen per dag, hebben vaak geen kunstgebit nodig. Vroeger was het bijna standaard dat als je ouder werd, je een kunstgebit kreeg. Nu is dat gelukkig niet meer zo. Ik zou het wel prettig vinden als ik later geen kunstgebit zou hoeven. Al heb ik nu al wel een kroon, die wellicht te voorkomen was geweest als ik nog beter had gepoetst. Dus poetsen is echt heel belangrijk.
Als jij op latere leeftijd nog je eigen gebit wil hebben i.p.v. een kunstgebit zul je er nu iedere dag goed voor moeten zorgen. Zuren en suikers in de voeding plegen meerdere keren per dag een aanslag op je tanden waardoor er, zonder verzorging, gaatjes ontstaan. Je tanden gaan rotten en breken af of vallen uiteindelijk helemaal uit.
Als je dat niet erg vindt kun je het poetsen achterwege laten, maar door de miljoenen bacteriën en rottende tanden/kiezen ga je natuurlijk wel uit je mond stinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je tanden een jaar lang niet zou poetsen.

Ga je behoorlijk uit je mond stinken.
Worden je tanden geel en goor.
Door al die aanslag gaan je tanden rotten.
Na een jaar nog niet, maar na een poosje gaat
het er uit zien als op de foto.

Ik vind het heel opvallend hoe veel slechte gebitten je
nog ziet bij mensen op de televisie.
Vaak wat oudere mannen.

Het hangt er wel wat van af wat je eet in dat jaar.
Niet snoepen.
Niet te veel zuur fruit.
Veel hard brood, ook de korsten.
(jouw oom at stevig hard, bruin brood en dronk volle melk, waarschijnlijk recht van de koe)
Rauwe groenten, zoals wortelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gruwel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ziet er goed uit hoor
Er gebeurt van alles als je je tanden een jaar niet poetst. Als er tandplak blijft zitten op je tanden en kiezen kun je gaatjes krijgen en ontstekingen waardoor tanden en kiezen los kunnen gaan zitten. Er vormt zich vanzelf ook een laag tandsteen op plaatsen waar de tandplak te lang blijft zitten... Toch maar 2x per dag poetsen dan :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat anders je tanden rotten en je mond stinkt. Wat je oom vertelt klopt niet helemaal. Het zal zo bij hem geweest zijn, maar ik heb vroeger van mijn ouders gehoord dat arme mensen hun tanden poetsten met zout op hun vinger. Dus sommige armen poetsten toch wel hun tanden op de enige manier die ze konden betalen.

Zelfs de Egyptenaren poetsten hun tanden al. Alleen niet met tandpasta maar bijvoorbeeld met zand. Tanden poetsen was vroeger ook belangrijk. Want een rottend gebit is heel pijnlijk en stinkt. Zij hadden vroeger wel een voordeel: ze snoepten niets waar suiker in zit. Dat was beter voor de tanden.

Wil je een mooi en gezond gebit hebben, dan zul je je tanden moeten poetsen en wees blij dat je nu die mogelijkheid hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overigens niet alleen voor het wegpoetsen van vuil maar er zit ook fluoride in tandpasta waar je tanden sterk van worden. Vroeger toen dit nog niet in tandpasta zat waren hier fluorbehandelingen voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gezond, verzorgd gebit is heel belangrijk voor de algehele gezondheid, tandvleesontsteking kan oa, hartproblemen, pancreaskanker en nog meer lichamelijke klachten veroorzaken, daarom is het belangrijk goed te poetsen en te flossen en een halfjaarlijks bezoek aan de tandarts te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke en belangrijke informatie.
+1
Hallo Ossie,
het is belangrijk om je tanden te poetsen. Je eet iedere dag heel veel zoete en hartige dingen. Als jij je tanden niet zou poetsen krijg je door alle stoffen die jij eet ontstekingen en zullen je tanden rotten en misschien wel uitvallen. door de tandpasta versterkt je gebit en tandvlees en heb je minder kans op ontstekingen. Door de mint die in tandpasta verwerkt zit krijg je ook een frisse adem das is wel belangrijk het is niet echt aangenaamd als iemand stink uit zijn mond. Vroeger aten ze wat jou oom vertelt alleen brood en melk daar zitten niet zoveel suikers in en blijft je gebit ook in orde zowiezo geeft melk 44% verteviging aan je gebit.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet goed voor je gebit om je tanden niet te poetsen. Als je je tanden niet poets worden ze ook helemaal geel. En ga je uit je mond stinken dus ik zal gewoon je tandenpoetsen