Ondragelijke pijn in mijn gebit, pijnstillers lijken weinig te doen, wat kan ik doen?

Ik heb ruim een uur geleden al 1200mg ibuprofen en 1000mg paracetamol genomen. De pijn springt van de ene naar de andere plek, ik weet me geen raad meer.

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb inmiddels via een kennis die ambulanceverpleegkundige is codeine gekregen, dat werkt geweldig, ik ga morgenochtend als eerste de tandarts bellen, bedankt allemaal!

12 jaar geleden
in: Gebit
36.3K
tikrit
12 jaar geleden
zenuwontsteking in een kies? de pijn straalt overal naar toe uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meld wel aan je tandarts welke pijnstillers je hebt gebruikt, ibuprofen werkt bloedverdunnend en kan dus een nadeel bij de behandeling zijn

Het beste antwoord

Gelukkig dat de pijn nu dragelijk is, kiespijn kan echt gekmakend zijn.

De combinatie ibuprofen en paracetamol is eigenlijk het maximale wat je zelf kunt doen aan pijnstilling, omdat de sterkere middelen (opiaten, waar ook codeïne onder valt) alleen op recept verkrijgbaar zijn. Andere middelen bij kiespijn zijn nog kruidnagel, en bij pijn in het algemeen kan warmte of kou (of afwisseling van beide) soms verlichting geven.

De dosering ibuprofen die je hebt genomen is wel erg hoog trouwens, normaal wordt aangeraden om 1200 mg maximaal per dag te gebruiken, verdeeld over 3-4 giften. Bij acute pijn kun je kortdurend het dubbele gebruiken, maar dan nog is dus 1200 mg in één keer echt veel.

Ik weet dat je in wanhoop van pijn dat soort dingen gewoon doet hoor, dus dit is geen veroordeling ofzo. Als je geen maagproblemen hebt, zal het waarschijnlijk niet direct problemen geven. Maar ik zou niet nog eens zo'n hoge dosering nemen, als ik jou was.

Zowel de paracetamol als de ibuprofen als de codeïne werken zo'n 4-6 uur. Het is verstandig om een elke 4-6 uur een nieuwe dosering in te nemen (en dan zou ik van af nu van de ibuprofen hooguit 400-600 mg per keer nemen) en niet te wachten tot de pijn in alle hevigheid terug is. Het is moeilijker om de pijn goed te onderdrukken als je te lang wacht. Hopelijk kun je daar goed de nacht mee doorkomen. Heb je nog meer tabletten codeïne gekregen? Denk er dan even aan dat het invloed kan hebben op de rijvaardigheid, dus dat als je het later vannacht of morgenochtend nog neemt, je misschien beter niet zelf naar de tandarts kunt rijden.

Een volgende keer kun je eventueel de weekendtandarts bellen (voor tandheelkundige spoed) of de huisartsenpost, voor extra pijnstilling om de tijd te overbruggen dat je bij je eigen tandarts terecht kunt. Of - in jouw geval - deze kennis weer om hulp vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien is het aangezichtspijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet meestal niet zo'n pijn, de vraagsteller heeft het over een ondragelijke piin.
esth0r
12 jaar geleden
en ik kan best wel wat hebben normaal gesproken.
Nootmuskaat! Als je nootmuskaatpoeder hebt een beetje in een klein glaasje melk doen en spoelen (niet drinken).

Toegevoegd na 2 minuten:
probeer eerst met water (niet drinken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwar je nootmuskaat niet met kruidnagel?
Hou er rekening mee dat je een bepaalde spiegel moet opbouwen met pijnstillers... Die werken niet meteen op zijn 'efficientst' zal maar zeggen....
12 jaar geleden
Als de pijn nog ondraaglijk is na deze pijnstillers zou ik naar een huisarts van dienst gaan of eerste hulp in het ziekenhuis. (weet niet meteen hoe het in Nederland heet) Na een onderzoek kan dan misschien besloten worden om je op een andere manier van die pijn af te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou voor de pijn ook inderdaad ook meteen naar de huisartsenpost gaan. Maar ook meteen voor de verkeerde combinatie geneesmiddelen.
Want het is erg schadelijk als je paracetamol en ibuprofen samen binnen 24uur hebt ingenomen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je pijn in je gebit hebt kun je het beste naar de tandarts gaan. Bij de huisartsenpost kunnen ze niks voor je doen omdat je duidelijk aangeeft dat de pijn in je gebit zit... Morgenvroeg meteen je tandarts bellen! Heb je ook last bij warm en/of koud?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
esth0r
12 jaar geleden
nee, althans, ik durf het niet uit te proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké...Hoop dat je een beetje kunt slapen vannacht en dat de tandarts je van je pijn af kan helpen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe was het bij de tandarts?