Is AH Sportdrank zeer slecht voor je (Tanden)?

Laatste tijd drink ik erg veel Sportdrank (Sinaasappelsmaak) van de Albert Heijn... Ik vind het echt onweerstaanbaar lekker, en kan er ook niet genoeg van krijgen. Iedere pauze koop ik een flesje (500ml), dus drink gemiddeld een liter van dat spul per dag. Ik vroeg me af of dit spul nou wel zo goed voor je is... En dan met name de schade die het aanricht aan mijn tanden, ik weet namelijk dat energiedrank geen goed effect heeft op je gebit. Hoe zit dit met sportdrank? Het proeft gewoon naar aanmaaklimonade / siroop, hieronder een link met welk drankje ik bedoel (Het is de meest rechter):

http://www.liesbethronden.nl/images/products/groot/ah_1.jpg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Antwoorden (3)

Sportdranken zijn zuur en dat is slecht voor je tanden, zuur tast het tandglazuur aan (tanderosie). Het glazuur kan zo dun worden dat de gele kleur van het onderliggende tandbeen begint door te kleuren en uiteindelijk ontstaat zichtbare schade op de plaatsen waar het glazuur verdwenen is.
Dus ... goed je tanden poetsen!

Toegevoegd na 1 minuut:
en neutraliserende voeding eten (kaas, noten) kan ook helpen.

Toegevoegd na 4 minuten:
O vergeten: tanden poetsen niet meteen na het drinken van de sportdag, maar minstens een uur erna!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het doorgeven van de ingrediënten. Als je bedenkt dat die vermeld worden in de volgorde van wat er telkens het meest in zit, dan wordt al duidelijk dat deze limonade geen gezond drankje is. Het is water met suiker, bindmiddel en zuur. Slecht voor je tanden dus. Je kunt beter kraanwater drinken, dat is veel verantwoorder! Direct na het drinken van het sportdrankje je tanden poetsen is ook geen goed idee, want door het zuur wat erin zit poets je vervolgens je glazuur kapot. Je mond na het drinken grondig met water spoelen is de beste optie. Eventueel pas een uur later je tanden gaan poetsen.
Amadea
12 jaar geleden
Het is heel slecht voor je tanden, poets daarom goed je tanden, dat is een oplossing.

Je kunt bijvoorbeeld ook verschillende sinaasappel-limonades of siropen uitproberen en misschien dat je er wel eentje bijna hetzelfde vind!

succes ;)