Is chirurgisch verwijderen van je verstandskie(s/zen) verplicht, zo ja wat zijn hier de kosten van?

Ik ga bijna altijd om de half jaar of iets langer naar de tandarts en altijd was er vrij weinig aan de hand. Vorige week ging ik voor het eerst naar een andere tandarts, omdat ik in de tussentijd verhuisd ben. Hij controleerde me tanden maar heel even en ging daarna foto's van me gebit maken (zonder dat ik hier om vroeg). Nu krijg ik opeens een brief binnen, waarin staat: 'Hierbij verwijs ik u bovengenoemde patiënt voor chirurgische verwijdering van de gebitselement: 38.'
Nu vroeg ik me dus af of dit verplicht was, aangezien ik nooit last heb (gehad) van me verstandskiezen en dat na 1 bezoekje aan me nieuwe tandarts ik dit opeens hoor. Ik vraag me dan toch af of ze niet gewoon proberen geld te krijgen door mij onnodige dingen te laten doen, aangezien ik laatst ook hoorde dat de kosten van de tandartsen ook omhoog gaan.

Alvast bedankt,
Karim.

Toegevoegd na 35 seconden:
Ben trouwens 18 jaar. ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los van het feit dat er een verstandskies uit moet,vind ik het vreemd dat hij dit niet gelijk tegen je gezegd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus ook wat ik dacht. Het leek alsof hij helemaal niet lette op mijn tanden, want steeds keek hij iets van 5 sec in me mond en ging toen andere dingen doen, zoals opzoeken of mijn verzekering die foto's zou vergoeden geloof ik. Maar het onderwerp verstandkiezen kwam helemaal niet ter sprake.

Antwoorden (4)

Nee natuurlijk niet! Jij bent baas over je eigen lichaam, als je vind dat het niet hoeft moet je het niet doen. Zou wel even met je tandarts contact opnemen over deze vreemde gang van zaken

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast vind ik dat goede tandartsen en huisartsen moeten uitleggen wat ze gaan doen en waarom ze dat gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet verplicht, je kunt de verwijsbrief bewaren, voor het geval je er wel last van krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik beginnen met te zeggen dat als het goed is je hier gewoon voor verzekerd bent.
Je tandarts heeft foto's gemaakt en op basis hiervan geconcludeerd dat je waarschijnlijk in de toekomst last kan krijgen van je kiezen. Je bent 18 jaar en dan is je gebit nog niet volgroeit. Als je verstandskiezen niet goed zitten zouden flink kunnen gaan drukken op je gebit, met scheve tanden of kaak als gevolg. Ik zou zeggen vraag aan je tandarts of je de foto kan zien (is tegenwoordig vaak digitaal) en vraag om uitleg waarom dat zou moeten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je bent het zeker niet verplicht je bent baas over je eigen lichaam. Je hebt alleen wel kans dat je net in een weekend of op vakantie er last van krijgt. Mocht je toch beslissen het wel te doen en je verzekering vergoed het niet bij de tandarts, ga dan naar de kaakchirurg dit valt onder specialistische zorg en dat word helemaal vergoed (muv eigen risico). Een tandarts moet dingen altijd in overleg doen