Een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. In het Belgisch-Nederlands is wijsheidstand nog steeds het meest gangbare woord.

Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'. Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was.

De alternatieve volksetymologische verklaring dat verstandskiezen zo worden genoemd omdat ze achter in de mond staan (ver-stands-kies) is daarentegen onwaarschijnlijk, gezien men bijvoorbeeld in het Engels ook spreekt over wisdom teeth.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
adriana
12 jaar geleden
Dank voor uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (1)

Deze kies staat het verst weg in de mond. Of te wel: de ver stand kies---> verstandkies.

Heeft dus niks met intelligentie te maken, maar met de positie in het gebit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ahá ! nu snap ik m;)
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. In Vlaanderen heten deze tanden wijsheidstanden. Wat heeft dat dan met de afstand te maken??
In het Engels spreekt men ook van wisdom teeth.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen min, want ik dacht dat ook jaren zo. Maar het klopt dus echt niet. Siska geeft het al aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm... In het Engels heet je verstandskies toch echt wisdom-tooth. Al moet ik zeggen dat ik je uitleg ook erg charmant vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben gelijk!!!!!
Ik was ervan overtuigd dat AlphaLS's antwoord klopte.....