Wat mag je met brackets nou wel of niet eten? De ortho zijn geen harde dingen en ook geen kleefdingen. Maar wat dan wel?

Een mars kleeft, maar ook weer niet overdreven. Mag die dan wel? Ik neem aan toffee niet, maar wel kauwgom? En mag stokbrood niet en crossants wel? En mag frisdrank als cola? Hmmm het zou verdomd handig zijn als een tandarts je een lijst meegeeft zeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
5.5K

Het beste antwoord

Vermijd hard en taai voedsel. Dat kan je beugel beschadigen en slotjes kunnen losraken of afbreken. Eventueel kan je met kleinere hapjes eten of je voedsel in stukjes snijden, dat kan je ook doen met stokbrood. Croissants zijn zachter, die kan je eten. Maar blijf toch oppassen met het afhappen van voedsel. Je kan het beter in stukjes snijden en zo in je mond steken. Bij het afbijten heb je kans dat je slotjes loskomen.

Voedsel dat je zeker moet vermijden zijn dingen zoals noga, karamellen, dropjes en toffees (te kleverig), pepermunt, nootjes, harde bonbons en harde chocolade. Hard fruit (appelen,wortelen) snij je best in partjes. Oppassen voor de pit in steenfruit. Ook moet je voorzichtig zijn met koolzuurhoudende dranken zoals cola en fanta. Het koolzuur is heel slecht voor je tandglazuur.

Ook kauwgom mag je niet eten, zelfs geen suikervrije. Indien je kunststofslotjes draagt kunnen verkleuringen optreden na het eten van o.a., curry, mosterd, paprika, ketchup of ten gevolge van overvloedig roken, drinken van wijn en koffie. Een ijsje lik je best gewoon op of eet het ijs met een lepeltje. Als je met je slotjesbeugel in het ijs bijt, dan zal door het grote temperatuurverschil de lijm loslaten van de slotjes. Pizza kan je eten, maar vermijdt het afbijten van de harde rand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alles met caramel zou ik mijden, maar een mars als hij niet koud is gaat nog net. Stokbrood alleen als het gesneden is, (Dus geen groot stuk afbijten). Cola is in het algemeen slecht voor je, maar je slotjes hebben er geen problemen mee.

Je komt er overigens vanzelf achter. Het ergste wat er kan gebeuren is dat er een los springt, en die moet je dan opnieuw vast laten zetten. Dat gaat je nog wel een paar keer gebeuren :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan alles eten, behalve karamel. Karamel is gewoon erg kut om tussen je blokjes te krijgen.
Verder adviseren ze je zoete en andere klevige dingen te meiden, maar het kan allemaal wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi (ik heb zelf ook een beugel, brackets). Ik eet inprincipe alles maar breek wel alle harde koekjes, en dat soort dingen. stokbrood kan ook hoor gewoon voorzichtig eten. cola mag ook hoor gewoon goed poetsen (wel naar iedere maaltijd anders zie je alles er tussen zitten is niet echt fris)