Boort de tandarts bij het vervangen van een vulling het originele gaatje iets groter?

Het oude gaatje moet volledig worden ontdaan van de oude vulling. Boort hij dan ook weer wat van je kies of tand weg? Ik wil dit weten omdat ik de kwaliteit van mijn tand of kies er niet op achteruit wil laten gaan bij vervanging.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.8K

Antwoorden (5)

Ja volgens mij doet hij dat want het gaatje moet eerst schoon zijn. Ik heb al 14 gaatjes gehad(niet leuk) dus spreek uit ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat gebeurt maar das heel minuscuul. De vulling is tegenwoordig trouwens de kleur van je tanden en kiezen en maakt het weer helemaal mooi en kwalitatief erg sterk, dus maak je geen zorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe ik het van mijn tandarts begrijp wordt het gaatje in de rondte een beetje aangeboord om er voor te zorgen dat de nieuwe vulling een goede hechting krijgt, zodat hij beter blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is een gaatje niet alleen het 'gat' dat je met het blote oog kunt zien aan de buitenkant van de tand, maar zit er in dit gat zelf vaak nog een beetje 'rotte tand' dit moet er allemaal uit zodat het gat zich niet verder uit kan breiden. Daarnaast zal de tandarts soms iets van je gezonde tand moeten wegslijpen om overal goed bij te kunnen. Soms komt het ook voor dat het gat zo'n vorm heeft dat er een grote kans bestaat dat de vulling weer los zal laten. Een tandarts kan dan eventueel het gat zo'n vorm geven dat de vulling zichzelf als het ware op zijn plaats houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En soms komt het ook voor dat een vulling bijgewerkt wordt en dus niet helemaal uitgeboord hoeft te worden. Composiet hecht namelijk perfect op composiet.