Wat voel je als je een klein gaatje moet vullen, en hoe voelt een verdoving?

Ik heb na 16 jaar mijn 1ste gaatje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
38.7K

Het beste antwoord

Voor een klein gaatje hoeft meestal geen verdoving gegeven worden.
Het uitboren van het gaatje om de aangetaste plek te verwijderen en het gaatje te vormen zodat de vulling kan hechten is een klein beetje onprettig en kan ook soms even een beetje pijn doen, je hoort de boor ook goed omdat het contactgeluid door de botten van je schedel direct bij je oren komt.
Het is bij een klein gaatje meestal in een minuut gedaan dus even doorbijten. (niet letterlijk ;-))
Als de tandarts een verdoving nodig acht, of als je zelf heel angstig bent en er om vraagt dan wordt met een heel dunne naald een verdoving in je kaak rondom de wortel van de tand of kies ingespoten.
De prik is wederom een onprettig gevoel maar daarna zal er langzamerhand een doof gevoel ontstaan, vaak uitstralend naar je lippen, zodat die gek aanvoelen.
Van het boren voel je dan weinig meer, maar het geluid blijf je wel horen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De effecten van de verdoving blijven meestal een half uur tot een uur merkbaar en worden langzamerhand minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik mag wel een verdoving vragen, zelfs als het niet noodzakelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen mag altijd, maar de tandarts zal beoordelen of het werkelijk nodig is.
Zeg gerust tegen de tandarts dat je je een beetje zorgen maakt over de behandeling, hij zal je er alles over kunnen vertellen.

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je de eerste keer weini tot niets voelt of hij moet dieper boren,maar vraag het je tandarts want zij/hij zal je kunnen vertellen of je en verdoving nodig hebt.

Van de verdoving voel je ook weinig tot niets,maar je blijft wel een aantal uur met een gevoelloze wang zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, ieder zijn voorkeur. Sommige mensen zweren bij een verdoving, maar ik heb toch liever even dat nare koude gevoel van een boortje in mijn tand, dan zo'n agressieve prik van een metalen naald in mn tandvlees.

Bovendien, als je 't zonder verdoving doet heb je een mooi verhaal voor je vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, m'n moeder zegt ook dat ik het beter zonder verdoving moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, daar kies ik als ik een gaatje heb dan ook voor :P Dan maar even een naar koud gevoel. Maar dan heb je achteraf geen gevoel van verdoving en dat soort vervelende zooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat gevoel achteraf pas irritant als alles klaar is en je nog steeds met die stomme verdoving rond loopt. Als het kan doe ik geen verdoving.
In het begin voel je een venijnig rottig prikje, en dat is eigenlijk het ergste. Daarna verdooft je kaak/tandvlees etc in no-time.

Valt reuze mee achteraf en pijn heb je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het eerste beetje verdoving er in zit, voel je de rest van de verdoving ook niet meer.
Ik heb 1 tip. Gebruik geen verdoving! ze zeggen dat gaatjes vullen pijn doet. maar dat is niet zo en vooral een klein gaatje niet!
Gewoon niet doen! Mijn broertje van 8 had zelfs geen pijn bij het boren :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt over het algemeen altijd wat pijn als je een klein gaatje moet laten vullen. De verdoving voelt eigenlijk gemener, maar dat is alleen bij de eerste prik, want mochten er meer prikken nodig zijn dan zal de verdoving van de eerste prik zijn werk al doen, zodat je de 2e prik al minder of helemaal niet voelt.

Het nadeel van verdoven is behalve de troep die je toch toegediend krijgt, een verlamd gevoel, dit kan zelfs doorwerken naar je lippen en tong. Maar bij een klein gaatje zal dat wel meevallen. Na afloop houdt je ook een weeïg gevoel en een vieze smaak over.

Ik laat me nooit verdoven want ik vind die pijn niet opwegen tegen de nadelen van het verdoven. Een ander een groot nadeel van verdoven vind ik dat je niet meer voelt als de tandarts eventueel te diep zou boren en zodoende meer kan beschadigen. Je voelt niets meer dus de tandarts kan aan je reactie niet zien of het boren wel goed gaat.

Ik weet wel dat veel tandartsen er tegenwoordig al bij voorbaat van uit gaan dat je verdoofd wordt of er zelfs op staan dat ze je verdoven, maar dit vind ik een slechte ontwikkeling.
12 jaar geleden
ALs je jezelf goed kunt ontspannen dan valt het boren en vullen van een tand of kies reuze mee!

Het is geen pijn wat je voelt, maar een erg irritant gevoel!
Ben je erg gespannen, dan kun je het ervaren als zeer pijnlijk, dan is de optie voor een verdoving open!

Ik persoonlijk geef de voorkeur aan GEEN verdoving!
Het venijnige prikje en de lange uitwerking wegen niet op tegen die 5 of 10 minuten van het herstellen van een tand of kies!

Een verdoving begint met een prik in je tandvlees wat naar mijn mening meer pijnlijk is dan boren.
Vervolgens moet je even wachten, en word het gedeelte rond je tand of kies gevoelloos zo ook je wang of lip.
Dit duurt lange tijd, tot enkele uren na de behandeling zeker!

Doe het de eerste keer zonder verdoving, en mocht dit je slecht bevallen dan kun je een volgende keer met verdoving proberen.

Laat je niet bang maken door mensen met slechte ervaringen, want dat maakt jezelf gespannen.
Gewoon rustig naar de tandarts en laat het maar gebeuren, denk tijdens de behandeling aan iets leuks.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er heel erg vanaf, een klein gaatje boren doet meestal geen zeer, het vervelendste is het geluid en trilgevoel van de boor.
Spreek eventueel met je tandarts af dat je je hand opsteek als je erg gespannen wordt en dat z/hij dan even pauzeert: dan kun jij even een paar keer diep ademhalen en dan gaat het weer (als de tandarts al zolang nodig heeft voor een klein gaatje).
Een verdoving vind ik niet fijn, omdat je de prik op zich voelt, en het inspuiten van de vloeistof, waardoor je het gevoel kunt krijgen dat die naald ergens 10 cm diep in je hoofd zit (wat natuurlijk niet zo is). Daarnaast zit je na de verdoving nog een tijd met dat dove gevoel, en mors je als je wat water drinkt en zo.
Overleg met je tandarts of die denkt dat het gevoelig wordt, zo ja, dan kun je voor een verdoving kiezen, zo nee, doe het dan gewoon zonder.
Let op: stel dat je het zonder doet en het gaat alsnog pijn doen, dan kun je altijd alsnog om een verdoving vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang duurt het eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een paar minuten zijn, soms wel 10 als ze ook polijsten en dergelijke.
vroegah was een verdoving een hele pijnlijke prik tegenwoordig stelt het niets voor
ik val tegenwoordig bijna in slaap bij de tandarts zelf zonder verdoving
voor een klein gaatje hoeft het echt niet meer.