Ik moet morgen voor het eerst in mijn leven een wortelkanaalbehandeling ondergaan en ik zie er erg tegenop (zie uitleg)

Ik moet een uur stil liggen en ik heb al wat moeite met normaal ademen omdat ik hyperventilatie heb. En daarnaast weet ik niet wat ik kan verwachten. Ik word wel goed verdoofd, maar ga ik nog wat van de behandeling voelen? En is de napijn heel erg?

Toegevoegd na 20 uur:
Hoi allemaal, het is geen wortelkanaal behandeling geworden. De tandarts, de beste man heeft me eerst gigantisch verdoofd, om vervolgens de kies open te boren. Daarna zette hij een intens triest gezicht op, deed zijn kapje af en zei kurkdroog (waardoor ik bijna een rolberoerte kreeg): ik heb slecht nieuws, Anne. Ik mag niet knutselen, je kies is nog te goed. En ik had me er nog wel op verheugd. Nou ja boren dan maar, dat is ook leuk. Pak van mijn hart, want ook al hebben jullie antwoorden mij gerustgesteld, het was toch een beetje spannend. En de tandarts? Die heeft de volle laag van mij gekregen (maar ik ken hem dan ook al mijn hele leven :-p). Dank jullie wel, ik kan geen beste antwoord kiezen want ze zijn allemaal even waardevol!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
3.6K
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ik hoop voor je dat je niet al te vroeg heen moet??? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik hoef er pas om 20 over 2 te zijn, maar hoezo?
Pieter2011
12 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoelt Steenuiltje dat het nu al bijna 3 uur is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een acht-jarig jongetje die er een had en hij heeft het overleefd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ontzettend bang voor de tandarts mede door mijn hyperventilatie Ik heb ook wortelkanaalbehandelingen gehad en ik vond het een hel Sorry maar dat vond ik echt Ik had geen pijn maar ik vond het zolang duren Mijn tandarts weet dat ik zo bang ben dus hij heeft me wel gerustgesteld en zijn best gedaan om het zo snel mogelijk te doen
Voor pijn hoef je niet bang te zijn want ze verdoven het goed en doden de zenuw
Achteraf valt het vaak mee Ik hoop voor jou dat het onder het behandelen ook meevalt! Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pietertje: 8 jaar en dan al zo'n behandeling? Wat jong! Minimini, ik heb vandaag ook angst gehad voor hv, maar ik heb me gelukkig goed gered. Deed een paar oefeningen van te voren en sprak mezelf moed in. Je moet het gewoon over je heen laten komen, er kan je eigenlijk niets gebeuren. Maar gelukkig is het geen wk behandeling geworden! Kies was nog goed, het is opgevuld en klaar. Pff! Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou tóch een beste antwoord overwegen, al is het maar omdat de volgende vrager deze vraag dan niet opnieuw hoeft te stellen, óf als iemand elders op internet zoekt, naar info over hoe een wortelkanaalbehandeling in zijn werk gaat en die misschien wel net zo bang is als jij. Dan heb je in elk geval iemand ermee geholpen, ook al was jij dat niet zelf...

Het beste antwoord

Heb ik laatst ook gehad! (En niet eens van een tandarts, maar van een studente bij het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, ACTA). Het is me ontzettend meegevallen, vooral omdat ik helemaal geen pijn heb gehad! Alleen de "lange zit" is geen pretje. Geen pijn dus en ook geen napijn, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn met heel andere ervaringen. Ook kan een zenuwbehandeling pijnlijk zijn bij een acute ontsteking of een dikke wang.

Mocht je overigens wél pijn voelen, dan moet je dat aangeven, zodat de kies wat extra kan worden verdoofd. Klik in de link even op "Beknopte uitleg" voor meer info over de behandeling zelf:
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=64

Ik zou de tandarts vooraf gewoon vertellen dat je last hebt van hyperventilatie en het dus weleens benauwd hebt. Andere tip: ga in de stoel liggen en probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Je hebt dan meteen iets om je aandacht af te leiden. Concentreer je maar op de spieren in je lichaam en laat die, stuk voor stuk, zoveel mogelijk ontspannen.

Een tijdje ná die wortelkanaalbehandeling kreeg ik een implantaat. Dát vond ik pas een zenuwenbehandeling! ;)
Als ik mocht kiezen, wist ik het wel...
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou jongen, Van die plaatjes ga ik ongetwijfeld nachtmerries krijgen :-) Van jouw uitleg daartegen ga ik denk ik prinsheerlijk slapen. Ik laat het gewoon op me afkomen en vertel de tandarts wel over mijn situatie. Ik heb overigens minder pijn in de kies en al helemaal geen dikke wang. Alleen mijn adem is soms niet helemaal fris, en dat schijnt volgens mijn moeder van de kies af te kunnen komen. Bovendien zit dat gat er al een tijdje, dus niets accuuts.. Maar dank je wel, ik laat morgen wel even weten hoe het gegaan is!! :-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Het plaatje is bedoeld om je een beetje op te vrolijken, maar ook om de boel een beetje te relativeren! Als ik weer eens "voor een beurt" naar het ACTA moet, denk ik aan al die mensen die voor een operatie in het ziekenhuis liggen: dié hebben het pas zwaar! (En het ACTA ligt tegenover het VU Ziekenhuis, dus die gedachte komt vanzelf bij me op). Lekker voor die tandarts, om boven die stinkende mond van jou te moeten hangen ;) Maak je geen zorgen en laat nog even weten hoe pijnloos het is verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Pieter!! :-p Vooral die voorlaatste zin over mijn "stinkende mond" En toen je het over een beurt had dacht ik even aan heel wat anders :-p Is het ACTA niet het nieuwe tandheelkundig centrum waar een boel parkeerplaatsen voor hebben moeten wijken?! Het is me trouwens meegevallen, geen wortelkanaalbehandeling, wel geboord. :-) Alleen heb ik wel meer verdoving gekregen omdat de tandarts niet wist wat hij aan zou treffen, dus ik voel dat nu nog een beetje. En een beetje kramp in de kaken, maar ja wat wil je, normaal moet ik altijd mijn mond houden, maar bij de tandarts moest hij wel 1,5u open! Dank je!!!
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie je wel: al die angst is voor niks geweest! Het bekende gezegde "De meeste mensen lijden het meest, door het lijden dat men vreest" is weer eens uitgekomen. Fijn hoor, dat het zo goed is afgelopen! En met "kramp in de kaken" valt prima te leven, toch?!

Andere antwoorden (4)

Ik zag er ook tegenop en het is mij heel erg meegevallen.
Ik heb niets van de behandeling gevoeld maar de tandarts moest in het begin nog even bijspuiten,toen ze begon was het nog wat gevoelig maar daarna totaal niet meer.
Tijdens de behandeling heb ik mijn Ipod opgezet om te ontspannen.
Ik heb wel pijn in de spieren van mijn kaak gehad die waren totaal verkrampt van het lange openhouden en ik heb 1 dag paracetamol geslikt om geen napijn te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, dat stelt me gerust. Had je ook een dikke wang nadien, net als wanneer je geboord wordt? en moest je ook antibiotica?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,ik kan mij niet herinneren dat ik een dikke wang had wel een " raar " gevoel van de verdoving.
Ik heb ook geen antibiotica gehad daarna dat heb ik net nog even voor je gecontroleerd in mijn agenda van vorig jaar want dat noteer ik altijd :)
Succes Annepanne!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig dat het meeviel Annepanne.
Ik moest nog aan je denken. Misschien heeft dat geholpen en ik ben vast niet de enige die aan je heeft gedacht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft zeker weten geholpen! Ik heb aan jullie gedacht op de stoel, vooral toen ik die ellendige naalden in mijn mond kreeg. Dat hielp :-)
Ik meerdere wortelkanaalbehandelingen ondergaan.
Je behoort hier geen pijn van te hebben. Ik heb een keertje gehad dat het nog wel pijn deed. Gewoon aangeven, de tandarts zet dan nog een spuit. De verdovingsnaald moet heel precies gemikt worden, kan soms mis gaan.
Bij mij heeft zo'n behandeling noooooit een uur geduurd hoor! Wel langer dan een gewoon gaatje boren en vullen. Maar echt geen uur.
Napijn heb ik wel eens een beetje gehad, maar dat is echt niet heel erg hoor. Don't worry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang voor de tandarts. En niet een beetje bang, maar echt doodsbang. Als ik alleen al langs de deur loop van de tandarts als ik er niet heen hoef begin ik al te hyperventileren. Als mensen er over spreken begin ik te stotteren als ik al wat zeg en alleen van dit schrijven krijg ik al een brok in mijn keel.

Oftewel, geen goed begin voor de wortelkanaalbehandeling die ik nodig had. En toch, achteraf gezien viel het zelfs mij mee. Zorg dat je goede afspraken maakt met je tandarts. Bij mij betekende dit dat wanneer ik een seintje gaf met mijn hand hij even zou ophouden. 3 keer tijdens de behandeling raakte ik in paniek, niet omdat er daadwerkelijk wat gebeurde maar omdat ik nu eenmaal doodsbang ben voor die vent.

Maar ik heb niets gevoeld, en ook de tijdsduur viel heel erg mee. Oftewel, als ik door mijn hyperventilatie en paniekaanvallen heen nog vind dat het meevalt dan komt het bij jou ook goed.

Wat ze doen is:
1. Goed verdoven.
2. Gaatje boren en uitslijpen (dit duurt een tijdje)
3. Zenuw er uit trekken (klinkt eng, maar voel je niets van, en daarna kun je niets meer voelen omdat er geen zenuw meer zit)
4. Verder uitslijpen zodat het goed gevuld kan worden
5. Vullen
6. Je mag naar huis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind jou enorm dapper!!!!! Dikke plus en dank je wel!!! Ik heb ook paniek en chv, maar gelukkig ging het vandaag goed! Dank je!
Op voorhand je angst bespreken met de tandarts is aangeraden. Spreek een teken af, zodat hij weet dat hij even moet stoppen. Ik heb er veel ervaring mee, en heb nog nooit pijn gehad. Wel kreeg ik soms kramp in mijn kaak van met de mond open te zitten. Teken gedaan naar de tandarts, zodat ik de spanning even kon laten zakken, en dan weer verder.
Een beetje napijn zou wel kunnen met name bij het kauwen of dichtbijten. Maar ik heb daar geen last van gehad.
Nog veel moed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plussss !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Annepanne :)