Na een wortelkanaalbehandeling is de kies of tand gevoelig. Wat voel je precies? Wat bedoelen ze met 'gevoelig'?

Wat voor soort napijn is 'normaal'. Wat bedoelen ze met 'gevoelig'? Hoe weet je of er toch geen ontsteking zit? Dus; wanneer zit het goed (qua pijn) en wanneer moet je je zorgen gaan maken en terug naar de tandarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
7.8K
corzijlstra
13 jaar geleden
Een wortelkanaalbehandeling is volgens mij minder vervelend dan een boorbehandeling voorafgaand aan het vullen van een levende tand of kies. Tenminste zo was het vroeger. Bij een wortelkanaalbehandeling is er vaak sprake van een ontsteking. De kans is dan groot, dan de tand of kies dood is. In dat geval is een wortelkanaalbehandeling volgens mij pijnloos.

Het beste antwoord

Wat je precies voelt is never in woorden uit te leggen, dat is het lastige met voelen.
Het doet geen pijn, het is een licht zeurend gevoel en prima te doen. Paracetamolletje doet wonderen als je het net effe TE vervelend vindt.
Als er een ontsteking zit, dan weet je dat heeeeeeeeeeel zeker!!! Dat is zeeeer pijnlijk en je weet niet hoe snel je bij je tandarts moet zijn om de pijn te verhelpen, zelfs als je erg bang bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks Wendy, stelt me gerust!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel succes! Ik heb het al tig keer gehad en leef nog ;-))

Andere antwoorden (2)

Pijn is niet te omschrijven.

Pijn is veel te persoonlijk, persoonsgebonden.
Ieder heeft z'n eigen pijngrens.
Wat normale napijn is, is dus niet te zeggen.

Je krijgt van de tandarts wel advies mee
ook over wanneer je terug moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat als ze er een zenuwdodend goedje in stoppen met een noodvulling dat je behoorlijk veel kans hebt op napijn.Als je echt zeker wilt weten dat je nooit meer pijn hebt, vraag je tandarts de zenuw zelf plat te spuiten ipv o m je kies heen. Een verdoving in de zenuwbaan is vreselijk pijnlijk,maar die pijn voel je net 1 seconde en daarna voel je nooit meer iets. Hij kan dan gelijk je hele wortel kanaal schoon vijlen en een permanente vulling er in doen en dan heb je gegarandeerd geen napijn meer