Waarom houden veel mensen hun hand voor de mond als ze verbaast zijn? zeg nou niet om hun gebit binnen te houden, dat is flauw.

kijk maar eens naar die tuin programma's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

Dat komt waarschijnlijk, omdat we geneigd zijn al te hevige emoties te verbergen. Als we verbaasd zijn, zeggen we zoiets als "oh!", en door die letter o alleen al, krijgt onze mond ook een ronde vorm, of heel simpel: je mond staat open. Er is ook een soort uitdrukking als "mijn mond viel open van verbazing".

Er is een soort reflex in ons om die verbazing, of andere emotie te verbergen voor anderen. In dit geval (verbazing) is dat natuurlijk helemaal niet zo noodzakelijk, maar toch doen we dat.

Er zijn ook andere voorbeelden, waar we emotie willen verbergen. Als je een heel rampzalig bericht hoort, en je schrikt daar van, dan bedek je je hele gezicht, met je handen. En als je iets volstrekt belachelijks hoort of ziet, dan heb je een soort van plaatsvervangende schaamte.
Je keert je gezicht wat af; je kijkt dan (schuin) naar beneden. Dat je je een beetje schaamt voor dat rare, wil je ook verbergen.

Best grappig eigenlijk. Want ook als er niemand anders bij je in de buurt is, doe je het toch. Probeer het zelf maar eens uit ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is niet zo charmant, zo'n open bakkus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das een goeie vraag.

Ik heb ooit eens meegedaan aan een bijbelclub. Daar werd mij verteld dat een open mond niet netjes was en de Duivel naar binnen kon. Dus hielden mensen een hand voor hun mond. Persoonlijk weet ik niet of dit waar is, ik kan immers niet terug in de tijd en het navragen.

Maar als ik bij mezelf te raden ga waarom ik het zelf doe. Weet ik het niet. Misschien weten we gewoon niet beter. Is het een soort gewoonte geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord klopt ,bij de islam is dat ook zo ....ook bij gapen doen mensen hun hand voor hun mond dat is om dezelfde reden
het is algemeen gebaar hier in deze kant van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zodat er niet in mijn keel gekeken word, dat vind ik niet netjes