Endodontie aan te raden bij 3.5 jaar oud kind? (Zie uitleg)

Mijn stiefzoon van 3.5, op dit moment in Mexico, is gevallen en heeft zijn tand bezeerd. Tandje is grijs geworden. Nu zegt de tandarts (aldaar) dat het voortandje er uit moet of er endodontie moet worden toegepast (noemen wij volgens mij wortelkanaalbehandeling?), omdat anders de tand die nog in aanbouw is ontstoken kan raken.

Mij klinkt dit nogal absurd, om een dergelijke behandeling te doen bij een 3.5 jarig kind in het melkgebit. Bij mij bekruipt het nare gevoel dat de tandarts daar in Mexico denkt: "ha! dure behandeling voorschrijven, en kassa!", en er even niet bij stil staat dat zo'n jong kind er een tandarts-trauma aan kan overhouden.

Mijn vraag is dus: Is behandeling echt noodzakelijk, of ten zeerste aan te raden, of is het gewoon jammer van het grijze tandje en valt er binnen 3 jaar vanzelf wel uit?

Toegevoegd na 52 seconden:
Mijn zoontje klaagt niet over pijn in het tandje. (Natuurlijk wel toen hij gevallen was, maar dat lijkt me niet meer dan normaal..)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
5.7K

Het beste antwoord

Niets aan doen, de zenuw is beschadigd en de tand wordt donkerder omdat er bloed in de holte is gelopen. Kan verder geen kwaad, de tand zal nog gewoon wisselen zonder gevolgen voor het volwassen gebit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik zou toch even wachten met zo'n behandeling. Als uw kind toch aangeeft dat hij erg veel pijn heeft zou ik wel zo snel mogelijk aan de bel trekken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb als peuter een ernstig ongeluk gehad waardoor al mijn voortanden grijswerden. Bewust door ouders en tandarts niets aan gedaan. Bij het wisselen van het melkgebit er stralende witte en gezonde tanden voor teruggekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees hetzelfde over een meisje van 3 en een half jaar waarop de tandarts dit antwoord geeft :
Als de tand grijs, roze of blauw wordt moet u ervan uit gaan dat de tand dood is gegaan na de klap. Dat kan dagen, weken, maanden duren. Maar als het gebeurd moet je met de tandarts echt even overleggen. Wachten tot de wisseling geeft in dergelijke gevallen, (uw dochter is pas 3 dus er moeten nog 2 a 3 jaren voorbij tot de wisseling!) een langdurige onsteking en mogelijk een fistel.
Je moet in principe nu even vooruitdenken wat je wilt dat er dan gebeuren moet. Blijven rondlopen met een onsteking (eventueel in combinatie met die fistel) is niet slim en ook niet gezond. De enige remedie is dan eruit halen. Gebeurd dat voor dat u kindje plm. 4,5 jaar is, dan komt de opvolger meestal iets later, is dat na die leeftijd dan komt de nieywe tand iets eerder.
Maar blijf alert, verkleuring is over het algemeen geen goed teken. ( zie bron)