Hoe haal ik mijn broer over toch naar de tandarts te gaan?

Mijn broer heeft een gaatje, heeft hier veel last van en is al tientallen jaren niet naar de tandarts geweest?
Hij heeft nu een grote angst ontwikkeld voor de tandarts. Zijn gebit ziet er verder wel goed uit. Hoe krijg ik hem toch over die drempel om naar de tandarts te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Je hoeft van de tandarts geen schrik te hebben.Je zult hem toch aan het verstand moeten brengen dat zijn tanden zijn leven lang mee moeten gaan.En vraag hem maar eens wat hij doet, als hij in zijn auto een lelijke deuk heeft .Deze zal hij er wel uit laten halen nog al kost het wat,maar ja deze hoeft ook zijn leven niet lang mee te gaan.Maar een gebit wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zeg dat je met hem zal meegaan en dat hij zo geen bangerd hoeft te zijn en dat jij veel stoerder bent.
13 jaar geleden
Er zijn speciale tandartsen voor angstige patienten.
je kan hem toch ook proberen met zachte dwang te laten gaan.
het is al geen leuke opgaaf dus stel-uit gedrag zit er in een beetje een oogje meekijken en opvolgen afspraak maken kan helpen wellicht maakt ie zich ook zorgen om de kosten ???.
13 jaar geleden
Zeg hem dat hij zijn angst kan overwinnen door alleen de eerste keer te gaan, verder niets..opbouwen. Beloof hem dat de eerste keer alleen gekeken wordt...daarna behandelen, dus opbouwen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een angsttandarts is een goede tip inderdaad.
Daarnaast kan je ook uitzoeken bij je zorgverzekering wat over je tandartsverzekering gaat wat je vergoed krijgt en wat niet.Of je een angsttandartsvergoed krijgt kan je ook in de voorwaarden van de polis nakijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je met inlevingsvermogen met hem praat en hem (zijn angst) niet veroordeelt. Een reactie als, kom, het valt allemaal wel mee, het stelt niets voor e.d. zal hem niet helpen en je hebt kans dat hij dan de hakken in het zand zet. Zoals hierboven al aangegeven, een angsttandarts aanbevelen. Zoek dit voor hem uit, en biedt aan om met hem mee te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verreweg de meeste mensen zijn bang voor de tandarts..en ook ik heb daar jarenlang angst voor gehad.

Bij mij is die angst ontstaan door de schooltandarts destijds met zijn boor uitschoot en mij in de wang boorde.
Ik was toen nog maar zes.

Het heeft vele jaren.. eenentwintig jaar..om precies te zijn geduurd alvorens ik weer een tandarts bezocht.

Wèl was ik zo verstandig om ook direct het snoepen af te zweren..ik heb dus vele jaren niet gesnoept.

Ik kan mij de angst van je broer dus wel goed voorstellen.

Hoe je hem over zijn angst heen kunt helpen? Vraag hem gewoon met jou mee te gaan als jij een keer behandeld moet worden en laat hem zo zien dat de moderne tandarts je vrijwel pijnloos kan behandelen.

Wellicht gaan hem de ogen open en durft hij nadien ook wel..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij kan je broer eens meenemen naar je eigen tandarts als je zelf voor een behandeling daar moet zijn en dan kan hij met eigen ogen zien hoe een behandeling er tegenwoordig er aan toe gaat bij de tandarts,
je kan ook voor je broer kontakt opnemen met de ACTA in Amsterdam met de afdeling bijzondere tandheelkunde Afd. SBT ,
hier werken tandartsen die speciaal opgeleid zijn om angstige patienten te behandelen,
veel succes.