Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een blind persoon tandarts worden?

Vandaag was ik bij de tandarts en ik vroeg mij dit af.
Hij of zij kan geen foto's beoordelen maar zou een tandarts dit op gevoel kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Nee, dat is niet mogelijk. Naast het niet kunnen beoordelen waar de gaatjes zitten kan een tandarts niet voelen hoe diep hij zit als er geboord moet worden e.d.

Ik ken wel een goede tandarts die in een rolstoel zit, waarvan de benen verlamd zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
BTW. hoe zou een tandarts dan:

- moeten beoordelen of je tandsteend hebt
- wat de mate is van bloedingen (als de tandarts een proef doet om te kijken of het tandvlees ontstoken is)
- Of een vulling goed aansluit (dat wordt bekeken met een carbonpapiertje dat inkt achterlaat als de vulling niet goed aansluit
- foto's bekijken
- patient bekijken (angst, vrolijkheid, kan je nog door)
- een prik geven (verdoving)

etc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me moeilijk. Hij zou dan aan al je tanden moeten gaan voelen. Nee het kan niet, want tandartsen meoten ook soms foto's bekijken van tanden en andere visuele dingen die niet vervangen kunnen worden door braille.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dit kan absoluut niet. Als tandarts doe je niet alleen alles op gevoel, bij heel veel dingen heb je ook je zicht bij nodig.
Als je bijv. een verdoving moet geven moet je wel zien welke verdoving je moet pakken. Je moet op röntgenfoto's kunnen zien waar eventuele 'verstopte' gaatjes of verstandskiezen zitten.
Als je blind bent voor je wilt beginnen met de opleiding tandheelkunde wordt dit ook een probleem omdat de literatuur niet beschikbaar is in braille.

En al zou een blinde tandarts wel zijn werk kunnen doen, hoe groot zou zijn klantenbestand dan wel niet zijn? ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch wel. Praktisch niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet echt handig (-:

zie filmpje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag een blind persoon tandarts worden, maar dan zal hij mij niet tot zijn patiënten kunnen rekenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht in de verre toekomst met pratende apparaten ofzo. Maar nu niet er zijn wel dove tandartsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt een vraag waar je het antwoord 'blind' in kan vullen... nee dus. Een blind iemand kan geen tandarts worden, ook theoretisch niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding