Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom stopt (bij honger) het rommelen van je buik ook als je niets eet?

Het rommelen van je buik (van de honger) is een teken dat je voedsel nodig hebt. Of je op zo'n moment nu wel of niet iets eet, het rommelen van je buik stopt na verloop van tijd 'vanzelf'. Waarom? Het lijkt mij biologisch gezien heel onlogisch. Want de energie uit het voedsel heb je nog steeds nodig, toch?

TurfGraver
2 maanden geleden
Omdat het rommelen niet door honger komt maar bij een lege maag luider klinkt.
tinus1969
2 maanden geleden
Ik vraag me af of er een goed antwoord is, omdat veel aspecten rondom honger&verzadiging niet goed begrepen zijn, en (mede door Ozempic) er ook veel nieuwe inzichten opduiken.
Dat gezegd hebbende: 'Want de energie uit het voedsel heb je nog steeds nodig, toch?' Dat klopt niet helemaal. Een gezond/goed gevoed persoon heeft genoeg reserves om meerdere dagen zonder eten te kunnen. Acuut hongergevoel is niet nodig, en een deel vh hongergevoel lijkt juist een reactie te zijn op het aanbod van eten.
fremar
2 maanden geleden
Iedereen heeft weleens een rommelende buik. Vaak is dit volkomen onschuldig en een natuurlijk gevolg van de spijsvertering, waarbij je darmen geluid maken terwijl ze bezig zijn. Dit proces, ook wel borborygmi genoemd, ontstaat doordat spieren in de darmwand samentrekken om voedsel, vloeistoffen en lucht door het spijsverteringskanaal te verplaatsen.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Er is nog weinig bekend over wat precies gebeurt in het lichaam van het eten tot het poepen.
Verder weet je ook niet of je je maag hoort of het begin van het darmstelsel.
Er zijn ook medici die zeggen dat ongeacht of je nu wel of niet eet, de ‘fabriek’ elk anderhalf uur ‘werkt’. Dus ook de lege maag duwt sappen naar de twaalfvingerige darm. Ik weet niet of je hiervan gehoord hebt, maar is wel interessant:
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a65098542/kunst-maagdarmkanaal-werking-gluten-vezels/
Antoni
een maand geleden
Dank voor de reacties tot nu toe. Heel informatief en ook anders dan ik verwachtte! Ik heb er even over zitten denken en bedacht een reden. Er zit een evolutionair nadeel aan geluid maken: als de mens in de oertijd met honger op jacht zou gaan, zou het nadelig zijn als hij door het rommelende geluid van zijn maag opgemerkt zou worden door een prooidier. Misschien komt er nog zo'n antwoord, met een uitgebreide toelichting? Of een ander antwoord? Ik kijk ernaar uit!
TurfGraver
een maand geleden
@Antoni, je uitgangspunt dat je maag rommelt omdat je honger hebt is fout.
Dat is niet de reden van het rommelen.
Antoni
een maand geleden
@TurfGraver, mijn indruk is dat dat dan nieuwe, recente inzichten zijn. Vroeger, laat ik zeggen zo'n 30 à 40 jaar geleden, werd, voor zover ik weet, ervan uitgegaan dat het rommelen van de maag veroorzaakt werd door honger/trek. Het overkwam de meeste mensen ook rond etenstijd, dus heel onlogisch was die gedachte/redenering/theorie destijds niet.
Inekez1
een maand geleden
"dat het rommelen van de maag veroorzaakt werd door honger/trek" Dat is nog steeds zo. Maar het is niet zo dat je maag gaat rommelen OMDAT je honger hebt (of om aan te geven dat je honger hebt). Dat je je maag hoort rommelen is een bijkomend effect van de lege maag. Omdat de maag leeg is kun je de bewegingen van je darmen horen. Bij een volle maag hoor je die bewegingen in principe niet. Als de maag leeg is en het lichaam nog wel behoefte denkt te hebben aan één of andere voedingsstof, die door de darmen van voedsel naar bloed worden verzet, gaan de darmen nog even flink aan het werk om te proberen toch nog iets te vinden om energie of voedingsstoffen uit te halen. Dat is wat je hoort. Als er dan geen eten binnen komt, is de boel op een gegeven moment wel echt op en hebben ook de hersenen (die onbewust je darmen aansturen) dat in de gaten. Dan komen je darmen tot rust en houdt het geknor en gerommel dus weer op. Bij het denken aan eten, het zien of ruiken van eten, kunnen je hersenen onbewust een seintje krijgen dat er toch weer voedsel is en kunnen je darmen opnieuw in actie komen, tot het systeem doorheeft dat dat tevergeefs is. Waarschijnlijk werkt dat systeem bij iedereen net iets anders, door genetische verschillen en/of door conditionering (gewenning), waardoor sommige mensen beter tegen dat hongergevoel lijken te kunnen dan anderen. Mijn maag rommelt nooit. Nog voordat het zover is, hebben mijn hersenen onbewust al andere signalen aan mijn lichaam gestuurd, waardoor bloeddruk zover daalt dat ik flauwval, of bijna dan, want ik ga zelf wel zitten of liggen voordat dat echt gebeurt.
Antoni
een maand geleden
Veel dank voor de uitgebreide uitleg, @Inekez1!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing