ik heb geen schildklier meer, is het gebruik van fatburner schadelijk?

11 maanden geleden
2.1K
tinus1969
11 maanden geleden
Niet zelf klooien als je geen schildklier meer hebt, overleg met je arts.
Pieterke
11 maanden geleden
In veel fatburners zitten designer drugs waar nog heel weinig over bekend is. Ik zou sowieso niet zelf met zoiets gaan klooien en al helemaal niet als je geen schildklier meer hebt. Dus ga naar de huisarts voor advies en overleg.
tinus1969
11 maanden geleden
Overigens weet ik niet precies wat je bmi is etc, maar aankomen/overgewicht kan komen door slechte instelling van je schildklier medicatie. Nog een reden om naar je arts te gaan.
Amadea
11 maanden geleden
Iemand zonder schildklier moet levenslang hormoonmedicijnen innemen. Vrijwel alle processen in het lichaam hebben die hormonen nodig. Misschien houdt vraagsteller zich niet goed aan deze medicatie en is als gevolg daarvan het gewicht toegenomen.
Ritsuka
11 maanden geleden
Het kan zijn dat de medicatie opnieuw afgesteld moet worden.
Avv
11 maanden geleden
Ik had de vraag redelijk sec gehouden omdat het heel verhaal is .
Ik neem dagelijks mijn schildklierhormoon en volgens bloedname staat dit op punt. Echter zijn waarschijnlijk bijschildklieren geraakt ( maar is uit onderzoek niet bevestigd) en heb continu te weinig calcium en vitamine d. Deze neem ik dagelijks als supplement en raak ik nipt wel nipt niet aan de ondergrens.
Ik loop wekelijks 2 keer 10 km en wandel dagelijks zodat ik zeker aan mijn beweging kom. Maar is dit gevolg van calciumtekort ik weet het niet maar ik heb veel pijn in heupen en gewrichten.
Ik ben niet van plan mijn beweging stop te zetten , maar het valt me dikwijls lastig. Zeker ook omdat ik geen gram gewicht verlies ondanks het feit dat ik ruim beweeg, geen frisdrank drink, geen alcohol, niet overdreven snoep en normaal eet.
Mijn hartslag blijft ook zeer laag sinds de operatie ( ( 44 a 46 ine bij goed doorstappen kom ik niet boven de 85) wat volgens mij als gevolg is dat het metabolisme ook traag verloopt
tinus1969
11 maanden geleden
Wat zijn je waardes voor TSH en vrij T4? Dit klinkt alsof je toch te laag bent ingesteld.
En wat zijn je waardes voor calcium en vitamine D? Vitamine B12 wel eens getest?
Avv
11 maanden geleden
Vitamine b12 640 , calcium 1,99 , TSH 1,74 en vrij T4 17,3 … vitamine D was niet representatief omdat ik die ochtend al,suppl genomen had dacht ik maar weet niet zeker. Was toen goed met 43,9 .
tinus1969
11 maanden geleden
Okee, helder.
Als je op volledige substitutie therapie zit voor je schildklier, is de streefwaarde voor TSH <1, en mag vrij T4 hoog normaal zijn. Er is dus zowel reden als ruimte om meer levothyroxine te slikken. Overleg dit met je arts.
Vitamine D is bij jou laagnormaal of te laag, afhankelijk van welke referentiewaardes je volgt (de meeste labs/artsen houden tegenwoordig 50 of zelfs 80 aan als ondergrens en/of streefwaarde). Je kunt dus -ook hier in overleg met je arts- nog flink bijslikken, bv een tijdje elke dag 1000 IU.
tinus1969
11 maanden geleden
PS vitamine D is niet of nauwelijks gevoelig voor eenmalig een supplement 's ochtends, de bloedwaarde gaat meestal pas na een paar weken zonnen of slikken flink omhoog.
Avv
11 maanden geleden
Ik neem al 3 jaar elke dag 3000 IU.
Calcium ook al meer dan 3 jaar.
Ik heb die fatburner in opwelling gekocht ( mss stom ja) maar mijn lichaam kan niet nog meer sport aan door pijn in heupen gewrichten en algemeen gevoel dat je door je benen zou zakken.
4 jaar geleden had ik wel bmi onder de 25 kunnen krijgen als ik trainde voor halve marathon , maar die inspanningen zie ik door de pijn niet meer zitten.
Dus dacht ik fatburner om metabolisme dat duidelijk zeer laag is te verhogen…
Ik weet dat er mensen zijn met de redenering dat elk pondje gaat door het mondje , is in principe wel zo , maar ik weet wat ik van sport doe. Ik weet wat ik niet en wel eet dus …
tinus1969
10 maanden geleden
Avv: ‘ Dus dacht ik fatburner om metabolisme dat duidelijk zeer laag is te verhogen…’
Dat lage metabolisme wijst op een te lage instelling van je schildklier, en dat past bij je TSH-waarde. Terug naar je arts.
Avv
10 maanden geleden
Ok bedankt. Ipv huisarts maak ik afspraak bij endocrinoloog. Huisarts zei alles in orde…
tinus1969
10 maanden geleden
Belende fout - normaalwaardes voor gezonde personen mag je niet gebruiken als je levothyroxine slikt.
Ritsuka
10 maanden geleden
Fatburners zijn zonde van je geld en kunnen ook gevaarlijk zijn.
Vaak zitten ze sowieso vol met veel cafeïne, en je weet niet wat er precies verder in zit. In het verleden zijn er mensen overleden aan dergelijke middelen. Het valt onder supplementen, en niet onder medicatie, dus is er amper controle op. Zeker als jij ook medicatie voor je schildklier gebruikt zou ik er niet aan beginnen. Dan weet je helemaal niet hoe je lijf er op gaat reageren.

Geef als eerste antwoord