Is het mogelijk om sonde voeding via de mond op te drinken ?

Ik word ziek van gewoon eten en heel erg opgeblazen , de huisarts doet er niet veel aan. De laatste tijd leef ik op gluten en lactose vrije proteïne Shakes alleen die hebben niet alle vitamine. Ik vroeg me af of sonde voeding smaak heeft en of ik het zo op kan drinken

een jaar geleden
1K
tinus1969
een jaar geleden
Sonde voeding is niet automatisch vrij van gluten en lactose.
tinus1969
een jaar geleden
Op wat voor manier word je ziek van eten?
Anna95
een jaar geleden
ik zag veel verschillende soorten voeding inderdaad. Ziek in de vorm van darm krampen voornamelijk
tinus1969
een jaar geleden
Geen coeliakie?
Anna95
een jaar geleden
ik denk het niet, het gebeurt met alle voeding, ook met rijst of vegan yoghurt. Het ergste is de opgeblazen buik
tinus1969
een jaar geleden
Wat eet je nu precies? En dat verdraag je goed?
Anna95
een jaar geleden
proteine shakes om de paar uur, af een toe yoghurt er tussendoor
tinus1969
een jaar geleden
Dus yoghurt verdraag je?
tinus1969
een jaar geleden
En welk merk of typevproteine shakes precies?
Anna95
een jaar geleden
het heet yfoods en ze hebben ook een vegan versie :)
Ritsuka
een jaar geleden
Ik zie dat je al veel vragen over voeding en hoe je lichaam er uit ziet hebt gesteld. Heb je een eetstoornis?
Cryofiel
een jaar geleden
Als je serieuze klachten hebt, waarom doet de huisarts er dan niet veel aan? Wat doet hij wél?

Ik ben vooral benieuwd naar WAT hij dan zegt. Als hij "er niet veel aan doet", zal hij toch tenminste een reden geven voor zijn (gebrek aan) handelen.

Als er wel een echt probleem is, kun je een 'second opinion' vragen bij een andere arts.

Nog wat vragen:

- Eet je wel regelmatig? Ik vraag dit omdat het gevoel van een opgeblazen buik ook kan ontstaan als je zeer onregelmatig eet. Dan is niet het voedsel het probleem, maar de onregelmatigheid.

- Heb je een lijstje van dingen die je wel, en dingen die je niet goed verdraagt?

Overigens is coeliakie inderdaad een kandidaat bij de klachten zoals je die hier beschrijft. Daar zou de huisarts ook aan hebben moeten denken, vandaar dat ik zo benieuwd ben naar zijn redenatie.

Antwoorden (1)

Nee, sondevoeding wordt via een sonde direct in de maag of darmen gebracht en kan niet via de mond worden gedronken.
9 maanden geleden