Met welke voeding (drinken) kan je maagzuur voorkomen?

Ik bedoel hierbij geen tips zoals kleine beetjes eten, etc. etc. Maar bepaalde voeding (liefst drinken) die maagzuur voorkomt / snel verhelpt.

Amandelmelk is bv neutraal qua zuurtegraad, maar ik zoek meer iets verlagends.

1.9K
tinus1969
een jaar geleden
Waar heb je concreet last van? Maagpijn? Oprispingen? Wat zegt de huisarts?
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Ik ben vrijwel elke dag ontzettend misselijk. Als ik het lijstje afloop van symptomen van maagzuur, dan kan ik alles afvinken. Ik ben lang geleden naar de huisarts gegaan, maar daar kreeg ik te horen dat mijn klachten niets met elkaar te maken zouden hebben. Hij heeft uit "aardigheid" bloed geprikt (wat natuurlijk niks opleverde want daar zit het niet) en dat was het.
Amadea
een jaar geleden
Is de constatering dat de misselijkheid door maagzuur komt jouw eigen gedachte of is dat wel medisch onderzocht?
Ritsuka
een jaar geleden
Is er als eens gekeken of je een heliobacter infectie hebt?
VraagAntwoord66
een jaar geleden
@Amadea, Mijn eigen gedachte. Aangezien de dokters iemand met vage klachten liever afwimpelt dan helpt, ga ik maar op zelf onderzoek uit... @Ritsuka, Hoe wordt dat onderzocht? In bloed? Bloed is wel geprikt op van alles.
Ik ben 2x bij de dokter geweest. 1e x bloedgeprikt (geen resultaat), 2e x gaf hij aan dat ik eens zou moeten kijken naar bepaalde voeding
tinus1969
een jaar geleden
Dus terug naar de huisarts om te kijken of je helicobacter hebt, dan wel een andere maagzweer. Tegen helicobacter krijg je antibiotica; tegen andere maagzweren kun je maagzuurremmers slikken. Beide hebben bijwerkingen, zeker bij langdurig gebruik maagzuurremmers, dus eerst goed onderzoek.
Cryofiel
een jaar geleden
De oorzaak kan van alles zijn. De enige manier om de oorzaak te vinden is: goed medisch onderzoek. Niet zelf lijstjes aflopen - dat kun je pas doen nadat je twaalf jaar voltijds het functioneren van het menselijk lichaam hebt bestudeerd. Verder is het zomaar verlagen van de zuurgraad van de maag een slecht idee (voor zover het al mogelijk is). Die zuurgraad heeft twee doelen: een goede spijsvertering, en een prima verdediging tegen ziekteverwekkers. Met beide wil je niet knoeien...

Antwoorden (2)

Kleine slokjes kraanwater
Drink veel kraanwater, in kleine slokjes gedurende de dag. Water verdunt het maagzuur en laat het de goede kant op stromen. Drink geen grote glazen, een overvolle maag leidt juist weer tot oprispingen van zuur.

Kauwgom na de maaltijd
Kauwgom zorgt voor de aanmaak van speeksel en dit kan ervoor zorgen - net als bij het drinken van kleine slokjes water - dat het maagzuur de juiste kant op stroomt en niet omhoogkomt. Kauwgom kan bijvoorbeeld helpen bij mensen die vooral last hebben na het eten.
een jaar geleden
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Voor mijn gevoel word het juist erger al ik iets drink (vandaar dat ik weinig drink op de dag). Als ik last heb van maagzuur, heb ik juist heel veel speeksel. Is dat een manier van het lichaam om het zelf op te lossen? Of is dit a-typisch?
Je zou eerst moeten vaststellen wat het probleem is. Dat is vaak een tekort aan maagzuur, waardoor het spijsverteringsproces onvoldoende is, waardoor je last kan krijgen van zuurbranden. Kwestie dus van je hele voedingspatroon aan te passen. Zorgen voor voldoende oplosbare vezels en de snelle koolhydraten zoveel mogelijk mijden. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen ook problemen geven.
Verder zijn allerlei voedingsstoffen, waaronder zink, belangrijk voor de aanmaak van maagzuur.
Je kan het nog ondersteunen met bepaalde kruiden, zoals gember.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Eens kijken op welke "bronnen" dit antwoord is gebaseerd:

Eerste "bron":
Een puur commerciële verkoopsite. Van een voetreflexmasseuse nog wel...

Tweede "bron":
Een puur commerciële verkoopsite van supplementen. Zoals elke verkoper verzwijgt ook deze site dat het aanvullen van een niet-bestaand tekort schaelijk kan zijn.

Derde "bron":
Een artikelensite. Leuke artikelen, maar helaas ontbreekt het 'waarom'. Kennelijk verwacht de schrijver dat de lezers zo goedgelovig zijn dat ze alles wat hij schrijft voetstoots aannemen.

Kortom, de "bronnen" waarop dit antwoord is gebaseerd zijn zo "stevig" als drijfzand.