Waarom zit ik nooit vol?

Ik vraag me af waarom ik eigenlijk nooit ‘vol’ zit en voornamelijk savonds. Na mijn ontbijt hoor ik na een uur weer mijn maag knorren of krijg ik een hongergevoel (ik eet 2 volkoren boterhammen met goed beleg, een halve bak magere kwark van 500gr met veel fruit of restjes avondeten). Als ik rond 12-13.00 lunch, heb ik 2 uur daarna weer hele erge trek, dat ik soms zelfs bijna omval. Tegen het avondeten knort mijn maag Alweer. Daarna valt het wel mee maar later op de avond kan ik wel alles eten. Ik eet dan altijd 4 (volkoren) broodjes met een eitje, pindakaas, boter, kaas, etc. En een stuk fruit. Het zijn allemaal vullende producten maar ik Heb daarna nog steeds trek. Meestal eet ik daarna dan ook een hele chocoladereep of iets dergelijks op. Sochtends heb ik gewoon weer trek en zit ik niet vol van de vorige dag ofzo en begint het weer opnieuw. Het is ook niet zo dat ik ongezond eet, want ik kom elke dag aan mijn vezels, groente, fruit, zuivel, eiwitten, etc. Ook denk ik veel aan eten, zonder dat ik het wil. Ik heb eigenlijk altijd zin in eten maar had dit eerst nooit. Ik eet 2500-3000 kcal op een dag, ben 16 jaar, weeg 35kg en ben 153cm. Ik moet aankomen, maar het lukt maar niet en ik ben overal op getest en heb geen ziektes of een versnelde stofwisseling. Soms heb ik na het avondeten of de lunch ofzo nog steeds een hongergevoel en ik eet niet te snel, kauw goed en drink 2L op een dag. Ook neem ik elke dag 27mg concerta, wat het hongergevoel remt, maar blijkbaar niet bij mij.

2 jaar geleden
2.9K
Amadea
2 jaar geleden
Concerta wordt voorgeschreven bij hyperactiviteit (ADHD). Het kan bij minder dan 1 op de 10 gebruikers verlies van eetlust of minder eetlust als bijwerking hebben. Het zal komen door jouw hyperactief zijn dat jij zoveel calorieën verbrandt dat het je niet goed lukt om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
Ritsuka
2 jaar geleden
Ben je al eens bij een dietist geweest?
Ritsuka
2 jaar geleden
Een dietist kan je helpen met een voedingsschema wat bij jou past
Inekez1
2 jaar geleden
Ik heb op mijn 16e nooit bijgehouden hoeveel calorieën ik at, maar het ontbijt begon al met een bord brinta EN vier volkoren boterhammen, 2 met kaas en 2 met heel veel chocoladehagelslag. In de broodtrommel voor school gingen nog eens 6 plakken brood, een banaan en een reep snickers. Op school haalde ik vaak nog een worstenbroodje of gevulde koek in de kantine. Als ik 's middags thuis kwam uit school was het eerste dat ik deed boterhammen met pindakaas smeren. Bij het avondeten schepte ik altijd 2 keer op en ging er niet alleen fruit maar ook een flinke schep suiker door de yoghurt. Ik was niet te dik, maar fietste ook wel elke dag 17 km naar school en terug en sportte 3 keer per week.
Van jouw hoeveelheid eten zou ik absoluut ook te mager zijn geworden en elke dag honger hebben gehad! Jij bent te licht EN je hebt honger. Maak gebruik van die honger of trek en eet iets lekkers. Of eet gewoon standaard iets meer dan je nu doet. Ontbijt met 4 boterhammen of doe muesli in je kwark.
IemandAnders
2 jaar geleden
Mogelijk zit je nog in de groei, dan heb je vaak ook veel meer honger en behoefte aan eten.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Misschien heb je wel een parasiet… is je ontlasting getest?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Gaat om de juiste voedselcombinaties. Beter matig met brood en zeker donker brood. Een combinatie van complexe koolhydraten, eiwitten vetten en vezels werkt meer verzadigend. Magere kwark bevat geen vet dus werkt ook niet verzadigend. Een hele bak natuurlijk teveel. Ook beter matig met zuivel.
Medicijnen doen je gezondheid geen goed en dit soort medicijnen werken ontregelend op je schildklierhormonen. Wordt ook afgeraden bij een snelle schildklier. Niet alles kan je meten in het lichaam en vaak pas nadat er langere tijd wat ontregeld is in je lichaam.

Antwoorden (1)

Je zit nooit vol omdat je structureel te weinig eet. Je lichaam heeft ernstig ondergewicht en wil dat aanvullen. Niet alleen moet je mer calorieën eten; je dieet is zo te zien tamelijk arm aan eiwitten die je nodig hebt om te groeien.
Eet dus meer, en eet bv zaken als gebakken eieren met spek.