Hoe schadelijk is 100 gram pinda's per dag voor een langere tijd?

Beste lezer,

Afgelopen 2 jaar (of langer) heb ik doorgaans dagelijks 100 gram pinda's gegeten. Dit om mijn dieet een calorie boost te geven. Nu las ik dat pinda's Aflatoxinen kunnen bevatten en wat de mogelijke gevolgen daarvan kunnen zijn. Nu vroeg ik me af, of ik door het overmatig innemen van pinda's, ik te grote hoeveelheden Aflatoxinen binnen heb kunnen krijgen en of dat zorgelijk is. En zo ja, welke vervolg stappen kan ik het beste nemen? Is het raadzaam om contact met de huisarts op te nemen hierover, of zal dat overbodig zijn?

Met vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/506089/pindas-kankerverwekkend/
dudemeister
5 jaar geleden
neem max 20-25 gram per dag ongebrande noten zoals hazelnoten, walnoten, cashewnoten of krentjes & rozijnen

Antwoorden (1)

Aflatoxine is een van de schadelijkste gifstoffen voor de lever en verhoogt de kans op leverkanker. Ik snap ten eerste weinig van de keuze om 100 gram pinda's te eten als toevoeging van extra calories aan je dieet. Pinda's bevatten zeker veel kcal maar ook zeer veel vet. Er zijn talloze manieren om extra kcal te nuttigen. Variatie is enorm belangrijk tijdens een dieet en daarom zou u ook meer andere calorierijke voeding kunnen proberen zoals volle zuivel als in kwark, vis, pasta, havermout enzovoorts.