Is er iets aan te doen als je 's ochtends vaak moet plassen?

Is er iets aan te doen als je 's ochtends vaak moet plassen? Buiten minder drinken natuurlijk. In de winter heb ik er meer last van.

2 jaar geleden
1.7K
SnakeEye
2 jaar geleden
Ik heb hier ook veel last van, sterker nog ik wordt er wakker door. En weer in slaap komen lukt daarna moeilijk. Wat ik soms wel eens doe als ik 's ochtends lekker lang wil uitslapen is om de klok 's nachts te zetten bijvoorbeeld om 04:00 uur. Dan heb je je plasje gedaan en val je makkelijker in slaap dan om 06:00 uur. En kun je lekker uitslapen...

Het beste antwoord

Nee, niet echt. Als je in de winter naar buiten gaat, is het verstandig om je goed aan te kleden zodat de huid rond de plasbuis niet te veel afkoelt
Volgens John Heesakkers, uroloog aan het UMC St Radboud in Nijmegen, is er geen wetenschappelijk bewijs dat mensen bij winterse temperaturen vaker moeten plassen. Maar ook hij ziet in de winter een toenemend aantal klachten in de wachtkamer. "Met koud weer verergeren de problemen van mensen die al plasklachten hebben", zegt Heesakkers. "Bij kou wordt het gevoel van mensen dat ze moeten plassen vaak sterker. Waarschijnlijk komt dit doordat de huid rondom de plasbuis kouder wordt."
De plasbuis is namelijk erg gevoelig en strooit bij kou sneller het gevoel rond dat je moet plassen. Hetzelfde gebeurt wanneer iemand met blote voeten op een koude vloer loopt, zegt de uroloog. Ook dan moeten mensen eerder naar het toilet.

Klopt het dat dit een typisch vrouwenkwaaltje is? "Nee, mannen hebben er evengoed last van. Maar het probleem komt vooral voor bij mensen die al plasklachten hebben of mensen die daar tegenaan zitten", zegt Heesakkers. Zo neemt de drang om te plassen van mensen met opslagklachten, die altijd sneller naar het toilet moeten dan anderen, toe als ze in een koude omgeving zijn.
SimonV