Hoe kan ik toch aankomen met een snelle stofwisseling?

Ik ben een late twintiger en zit nog steeds op hetzelfde gewicht als 10 jaar geleden. Ik ben 1,75 en weeg net 60kg. Ik zou eigenlijk 70 kg moeten wegen, maar hoe bereik ik dat?

4 jaar geleden
3.3K
Pieterke
4 jaar geleden
Waarom wil je persé aankomen? Je hebt met 60 kg bij jouw lengte nog geen ondergewicht. Je hebt kans dat je met het klimmen der jaren vanzelf nog wat zwaarder wordt,
Pieterke
4 jaar geleden
Kijk hier ook eens: https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx
popeye
4 jaar geleden
@Pieterke omdat ik me erg licht en schriel voel. En ik kan net niet me ribben tellen, maar ik hoor 70kg te wegen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat doe je aan training? Al contact gehad met een dietist?
Pieterke
4 jaar geleden
@popey: Je gewicht is prima. Reken maar uit met de tabel in de link. Je hebt een mooie BMI. Maar als het voor jouw gevoel beter is om wat meer te wegen en je niet zo schriel te voelen is dat ook goed.
Training en contact met een diëtiste zou dan inderdaad een goede optie zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
Ben je eel eensbij de huisarts geweest? Hoe is je hartslag?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jouw ideaal gewicht, wat trouwens niet altijd iets zegt, is bij vrouwen je lengte in cm min 110. Dus 65kg. Bij mannen is het je lengte in cm min 100.
popeye
4 jaar geleden
@Pieterke volgens de tabel wel, maar de BMI punten scoren hoger als ik bijvoorbeeld 70kg in vul. Ik zit dus net 2 kilo op het randje van goede en slechte BMI.

Antwoorden (1)

Door meer en vaker iets te eten en erop te letten dat het goede voedingsstoffen bevat. Om aan te komen moet je ervoor zorgen dat je een tijdje meer energie binnenkrijgt dan je verbrandt.
- Zorg vooral voor eiwitten: vlees, kip, vleesvervangers, (vette) vis, ei, melkproducten, sojaproducten, peulvruchten en (ongezouten) noten.
- En zorg dat je voldoende vet binnenkrijgt: gebruik vloeibare bak- en braadproducten of olie voor het bereiden van je maaltijden. Kies de vettere varianten van vlees, zuivelproducten en kaas. Ook avocado is heel goed voor jouw "aankomdieet".
- Eet daarnaast genoeg groente, fruit en volkorenproducten, want het is voor je stoelgang belangrijk om voldoende vezels binnen te krijgen.
- En zorg ervoor dat je voldoende in beweging bent. Dat is in deze coronatijd lastig, maar je kunt elke dag bijvoorbeeld een stevige wandeling maken en rek- en strekoefeningen doen.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Maar juist door minder te bewegen komen mensen toch sneller aan?
Amadea
4 jaar geleden
Bij magere mannen is dat niet zo. Spiermassa is beter dan vetmassa maar geeft meer gewicht.
Ritsuka
4 jaar geleden
Minder bewegen zorgt dat je vooral aankomt in vet. Blijven bewegen is belangrijk voor je algehele gezondheid.