Is gewone speculaas relatief gezond?

Is gewone speculaas relatief gezond? Natuurlijk niet in grote hoeveelheden, maar klopt het dat in speculaas kruiden zitten die wel goed zijn of is dat onzin?

2 jaar geleden
2.3K
Utrecht
2 jaar geleden
Nee.
Speculaas bestaat voornamelijk uit suiker en vet. Waarschijnlijk daarom erg lekker, maar niet echt gezond. Het kleine beetje kruiden verandert daar niets aan.
Ritsuka
2 jaar geleden
Als het je om de kruiden gaat, die kun je los in een potje kopen.

Het beste antwoord

Nee, het zijn in basis gewoon koekjes van tarwebloem, boter en suiker. Alleen de erin gebruikte specerijen kunnen voor een heel klein beetje goed voor je gezondheid zijn. Want naar verhouding zit er natuurlijk maar een heel klein beetje van in zo;n lekker zoet koekje.

Niet alle specerijmixen voor speculaas zijn hetzelfde. Wel is kaneel het hoofdbestanddeel. Gevolgd door nootmuskaat en kruidnagel. Vaak zit er ook gemberpoeder, kardemom en/of witte peper in. En soms bevat het gemalen anijszaad, korianderzaad en foelie.

- In kaneel zitten polyfenolen, wat antioxidanten zijn die je lichaam beschermen tegen bacteriën en infecties die ontstekingen veroorzaken.
- Nootmuskaat werkt antibacterieel en is werkzaam tegen schimmels.
- Kruidnagel verbetert de spijsvertering. Met name de oliebestanddelen ervan werken pijnstillend en ontstekingsremmend.
- Gemberpoeder verlaagt cholesterol en triglyceriden en bestrijdt vetafzettingen waar slagaders door kunnen verstoppen.
- Kardemom is rijk aan ijzer, mangaan en zink.
- De stof piperine die in witte peper zit heeft ontstekingsremmende eigenschappen en werkt pijnverlagend.
- Anijszaad werkt goed bij luchtweginfecties, verbetert de spijsvertering en werkt pijnstillend.
- Korianderzaad kan helpen de spijsvertering te bevorderen en de antibacteriële werking helpt tegen schadelijke bacteriën in de darmen.
- Foelie helpt bij het afvoeren van gifstoffen in het lichaam en bevordert je immuunsysteem.