Is fenegriek een eetlustremmer of een eetlustopwekker?

Ik dacht dat fenegriek (bijv in capsulevorm) een eetlustremmer was. Ik was hem regelmatig tegengekomen in de lijst kruiden die je kunt gebruiken als eetlustremmer.
Groot is mijn verbazing dat ik fenegriek ook tegenkom als eetlustopwekker. En niet één keer maar ook vaker genoemd.
Kan iets beide zijn, en hoe werkt dat dan, of is een deel van de info mogelijk fout?

Zie bijv deze voorbeelden:
http://www.10-kilo-afvallen.nl/fenegriek-en-natuurlijk-afvallen/
vs
https://gezonderleven.com/gewicht-aankomen-kruiden/

3 jaar geleden
5.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Als de informatie zo tegenstrijdig is, kun je er rustig van uitgaan dat fenegriek geen enkel effect heeft.

Antwoorden (1)

Het is allebei waar. Of niet waar.

Fenegriek is eetlustremmend als je het voor de maaltijd neemt met voldoende water. Fenegriek bevat stoffen, slijmstoffen genaamd, die uitzetten als je het met water vermengt en daardoor een ‘volheidsgevoel’ creëren.
Fenegriek bevat ook saponine en cumarinen. Deze kunnen de gewichtstoename bevorderen (wordt gebruikt door mensen die te licht zijn en door gezond eten niet aankomen).

Wetenschappelijk bewijs hiervoor is er echter nauwelijks: als je gelooft dat het de eetlust remt (of opwekt), doet het placebo-effect waarschijnlijk de rest.
SimonV