Worden de antistoffen in borstvoeding wel echt opgenomen door een baby?

Ik kan nergens onderzoeken vinden die aantonen dat de verhalen die iedereen als feit presenteert kloppen.

Mijn vrouw geeft borstvoeding, maar is zowat gepushed door verloskundige/ziekenhuis/kraamverzorgster om het zeker wel te doen als ze iets anders had gewenst. Met terug kerende argumenten als “het is bewezen”, “antistoffen worden opgenomen door de baby” en “moeder dochter band is beter”.
Waar zijn de onderzoeken en bronnen? Met googlen kom ik alleen maar op websites terecht die vooral verwijzen naar corona icm borstvoeding.
Ik heb geen één echt onderzoek gevonden, en wil graag weten of bijvoorbeeld de antistoffen in de borstvoeding wordt opgenomen door de baby.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/borstvoeding

Antwoorden (2)

De antistoffen die de moeder aanmaakt komen via haar melk in het maagdarmkanaal van de baby.
De vraag is of ze via de dunne darm wel in het bloed van de baby komen, waar ze hun werk kunnen doen.

Blijkbaar lukt dat, omdat bij Googelen op
antibody breastfeeding mother to child
er bijna 2 miljoen resultaten worden geproduceerd.

Ik heb er een Japans onderzoek uitgepikt:
Zuigelingen die> 2 weken exclusief borstvoeding kregen, hadden op de leeftijd van 1 jaar minder enterovirusinfecties vergeleken met zuigelingen die <of = 2 weken uitsluitend borstvoeding kregen (0,38 versus 0,59 infecties per kind). Hoge concentraties van maternale antilichamen in serum en moedermelk werden in verband gebracht met een verminderde frequentie van infecties. Dit effect werd alleen gezien bij zuigelingen die> 2 weken borstvoeding kregen, wat aangeeft dat antilichamen in de moedermelk dit effect mediëren.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zo’n antwoord heb ik nodig. Dankjewel
Deze antistoffen worden niet opgenomen in het bloed, maar dat is ook niet nodig voor hun effect. Ze neutraliseren virussen en andere ziekteverwekkers in het maag-darmkanaal.