Hoeveel water mag je drinken bij warm weer met een hoge luchtvochtigheid?

'S avonds koelt het niet af en zweet je dus ook meer als je slaapt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Op TV wordt door het rode kruis geadviseerd 2 à 3 liter water per dag te drinken.

Antwoorden (1)

Minimaal 2 liter, maximaal 3 liter.
Een volwassene heeft per dag ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Met warm weer is het goed om ten minste 2 liter water te drinken. Niet iedereen krijgt als vanzelf dorst als je minder dan de aanbevolen hoeveelheid drinkt. Neem daarom ieder uur een glaasje water, ook als je nog geen dorst hebt.
Het verschilt per persoon hoe veel liter water je kunt drinken zonder een watervergiftiging op te lopen. Een gezond stel nieren kan per dag acht tot tien liter vocht verwerken, maar wanneer je bijvoorbeeld binnen een heel korte tijd vier liter water drinkt, kan dit toch ook al voor flinke problemen zorgen.
Het gevolg is dat de nieren al dat water niet meer goed kunnen verwerken, waardoor het niet meer allemaal in urine omgezet wordt, maar in plaats daarvan via het bloed in het lichaam verdwijnt.
In het bloed zorgt dat ervoor dat de hoeveelheid natrium te laag wordt, wat voor een gevaarlijk lage bloeddruk kan zorgen. Ook nemen cellen te veel water op, waardoor ze op gaan zwellen. Dit is vooral in de hersenen gevaarlijk: de schedel biedt immers weinig ruimte voor zwellingen.
In relatief milde variant zorgt een watervergiftiging voor vervelende klachten als een opgeblazen gevoel, misselijkheid en eventueel braken. Het lichaam probeert het overtollige water immers zo effectief mogelijk af te voeren! Spierkrampen en een slap gevoel kunnen ook optreden, net als de eerder genoemde lage bloeddruk.
Het gevaarlijkst is het wanneer iemand met watervergiftiging hoofdpijn krijgt: dit geeft aan dat de hersencellen aan het opzwellen zijn. In ernstige gevallen kan een vochtoverschot in de hersenen ook leiden tot een verward gevoel, stuiptrekkingen, een coma of zelfs de dood.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!