Ik ben een topsportster van 18 jaar oud en mijn ongesteldheid wordt minder. Ik heb het sneller koud en ben afgevallen, is dat erg?

Namelijk ik ben afgelopen half jaar super erg op mijn voeding gaan letten. Ik eet nauwelijks snoep, chips en chocolade en dat bevalt me erg goed. De reden was ook zodat ik me nog fitter ging voelen tijdens trainingen en dat is ook zeker zo. Nu merkte ik wel het afgelopen half jaar dat ik steeds minder ongesteld werd. Ik heb sowieso niet echt veel last van mijn ongesteldheid maar het ging van 4 dagen naar 3 dagen naar 1,5 maand terug nog maar 1 dag. Is dit een aanwijzing op dat ik misschien mijn ongesteldheid ben verloren? Kan iemand mij misschien duidelijk uitleggen of dus deze vermindering in hoeveelheid dagen ongesteldheid ook al aangeeft of het is verdwenen. Verder heb ik het veel sneller koud gekregen en ben ik door het gezonde eten ook wat afgevallen (ongeveer 4 a 5 kilo). Verder train ik 2 x in de week fitness/hardlopen en 4x hockeytraining

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Erna55
3 jaar geleden
Wanneer je topsporter bent wordt je medisch begeleid door een sportarts.vraag het aan de sportarts.
Wanneer je zelf denkt dat je een topsporter bent omdat je fanatiek sport, bezoek je huisarts.
tinus1969
3 jaar geleden
Eens. Het lijkt er op, dat je ondervoed bent. Gezien de symptomen (flink afvallen, 5 kilo is veel; koud; niet ongesteld) zelfs vrij ernstig. Dus snel gaan praten met sportarts, huisarts, diëtist. Als je echt topsporter bent, dus onder begeleiding van een serieuze sportbond, zou die daarvoor goede contacten moeten hebben.
Ritsuka
3 jaar geleden
Klinkt alsof je voeding niet op orde is, hierboven is al goed advies gegeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit klinkt inderdaad als ondervoeding/ te laag in je vet percentage zitten. (Wat is jou lengte en gewicht? )
zijn jou ouders ook hiervan op de hoogte?
Ik zou dit iig met je ouders bespreken en zoals eerder benoemd een afspraak maken bij de huisarts/ diëtist.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het is bekend dat veel topsportsters niet (regelmatig) menstrueren. Ondergewicht heeft hetzelfde effect op de cyclus. Overigens duurt niet iedere menstruatie even lang.
Overleg met je huisarts en laat je evt. doorverwijzen naar een gynaecoloog om andere oorzaken uit te sluiten.

Antwoorden (1)

Bij minder voeding (of te weinig) zal het lichaam bezuinigen op niet noodzakelijke functies, zoals ongesteldheid. Ook het sneller koud krijgen kan daar een gevolg van zijn. Als je topsportster bent zou ik zeker met je sportarts overleggen. Er is duidelijk een disbalans tussen je voeding en behoefte
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je feedback! Ik ga het aangeven bij onze fysio!
Erna55
3 jaar geleden
Een fysio is geen sportarts. Ga naar een arts.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Iris, denk ook aan je gezondheid als jonge vrouw. Te veel focussen op topsport werkt averechts.Zoek de balans, samen met een arts of diëtist.
Wat Erna schrijft is waar.
tinus1969
3 jaar geleden
Een fysio is GEEN arts; en juist mbt dit onderwerp (voeding en gewicht) hebben fysio's GEEN deskundigheid.