Nee. Je lever kan ook glucose maken uit eiwit (gluconeogenese). Dit is zelfs een relatief belangrijke bron van glucose, zeker in periodes van vasten of koolhydraatbeperkt dieet.

Je lichaam kan geen glucose maken uit vet (of acetyl-CoA).
3 jaar geleden
Nee. Bij een tekort aan glucose maakt het lichaam glucose uit aminozuren (eiwit) of uit glycerol (vet)

Glucose is een koolhydraat. Er zijn meerdere soorten koolhydraten. Ze bestaan uit 1 suikermolecuul (monosachariden), 2 suikermoleculen (disacharide) of meerdere suikermoleculen (polysacharide). Glucose bestaat uit 1 suikermolecuul en is dus een monosacharide.
Glucose krijg je meestal niet direct binnen via je voeding, maar ontstaat wanneer je lichaam een disacharide of zetmeel verteert.
.
Ketogenese vindt plaats als de afbraak van lichaamssuikers onvoldoende energie kan leveren aan het lichaam. Zodra er zich weinig koolhydraten (zoals glucose) in cellen bevinden wordt er van een koolhydraatverbranding na een inductie-fase overgegaan tot vetverbranding met verbruik van vetzuren en ketonen (Bij diabetes mellitus type 1 is er juist een hele hoge concentratie glucose in het bloed). Dit kan zijn bij een lage glycogeenvoorraad in de lever, bijvoorbeeld bij een langdurige of intensieve inspanning, bij een koolhydraatarm dieet of bij vasten.
Daarnaast kan bij gluconeogense de lever glucose vormen uit eiwitten en vetten onder invloed van het hormoon cortisol (hydrocortison ) uit de bijnierschors (Gluconeogenese betekent letterlijk: het opnieuw geboren worden van glucose). De gluconeogenese voorziet in glucose wanneer er sprake is van schaarsheid aan glucose in de cellen, met name de cellen in het brein.
SimonV
3 jaar geleden
Ook vetrijk of eiwitrijk voedsel kan koolhydraten bevatten, weliswaar in mindere mate. Het is dus niet zo dat je lichaam enkel glucose haalt uit eten dat koolhydraatrijk is. Bij een tekort kan je lichaam overigens op alternatieve wijze aan glucose komen door middel van gluconeogenese.