Hoeveel gram rauwe gember moet je per dag eten om er gezondheidseffecten van te mogen verwachten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat voor effect zou het moeten hebben dan?
Amadea
4 jaar geleden
De claim is dat het beschermt tegen hart- en vaatziekten en kanker door de antioxidante stofjes die er allemaal in zitten.

Antwoorden (1)

Slechts een klein stukje. Overmatig gebruik kan namelijk leiden tot problemen met je maag en/of darmen.
. . .
Aanbevolen wordt niet meer dan één gram per dag.
Toegevoegd op 27 maart 2020 12:02: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank Amadea, heb je hier ook nog eventueel een bron van?
Amadea
4 jaar geleden
Helaas staat er niet bij waar ze het vandaan hebben, maar http://www.solidewij.nl/11-verkoudheid-en-griep-huisremedies/ stelt dat dit door onderzoek aangetoond is.
Erna55
4 jaar geleden
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-gember-gezond-.aspx : Kijk je naar het wetenschappelijke onderzoek dat gedaan is, dan zijn dit soort effecten niet aangetoond. Veel van het onderzoek dat is gedaan, is namelijk uitgevoerd in de reageerbuis of met proefdieren. Ook zijn de onderzoeken alleen gedaan met bepaalde stoffen in gember, gemberconcentraat of gemberolie, en dus niet met de hele gember. Dit soort onderzoeken kun je niet zomaar vertalen naar normaal gebruik van gember. Er is meer goed opgezet onderzoek bij mensen nodig om effecten van gember op gezondheid te kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank beide voor de reacties, ik heb zelf ook nergens bewijs kunnen vinden, wel de claims.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Waar staat dat je niet meer dan 1 gram per dag zou moeten nemen? Hier staat geen maximum:
"Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat slechts 1 gram gember "klinische misselijkheid van verschillende oorzaken kan verlichten"." Hier een overzicht naar allerlei onderzoeken en links naar de papers:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/265990#benefits Overigens worden daar ook 1500mg,(1,5g) 2g en 5g genoemd.