Kun je een andere reactie krijgen op een allergie?

Ik ben allergisch voor pinda’s en krijg daardoor huiduitslag, maar kan ik dan door regelmatig pinda’s te eten ook een andere reactie krijgen? (Bv:benauwdheid?)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Waarom zou je toch pinda's gaan eten als je weet dat je er niet tegen kan?

Het beste antwoord

Ja, helaas kan dat. Je kunt deze reacties krijgen bij een pinda-allergie:
Zwelling van je tong, lippen of oogleden. Hierdoor kun je moeilijkheden met slikken, praten en uiteindelijk ademhalen krijgen.
Rood gezicht.
Jeuk rond of in de mond, aan de handpalmen of voetzolen.
Tranende ogen.
Niezen, loopneus, hoesten of kriebelhoest
Misselijkheid of braken.
Buikpijn of diarree.
Kortademigheid.
Duizeligheid of flauwvallen.
Eczeem.
Dat je tot nu toe milde reacties hebt gehad, wil niet zeggen dat je geen ernstiger reacties kunt krijgen, blijkt uit onderzoek.
Het eten van pinda's kan een anafylactische reactie veroorzaken. De ernstigste vorm van anafylaxie leidt in enkele minuten tot de dood als deze niet meteen wordt behandeld.

Dat betekent dat je beter geen pinda's meer kunt eten. Maar je zult verder ook erg op je voeding moeten letten: veel voedingsmiddelen bevatten (sporen van) pinda-eiwit. Ook voedingsmiddelen waarvan je het niet direct verwacht, zoals kruidenmixen, curry, taart, soep en vitaminepreparaten.
Als ik jou was zou ik dus naar de huisarts gaan. Als deze heeft geconstateerd dat je een risico loopt op anafylaxie, dan wordt een recept uitgeschreven voor een adrenaline auto-injector. Dit is een automatische injectiespuit, waarmee je zelf of door iemand anders een standaarddosis adrenaline in je dijbeen kunt (laten) spuiten bij een anafylactische reactie.
SimonV