Wat is de impact van een maagverkleining op het dagelijks leven?

Iemand in mijn omgeving overweegt een maagverkleining. Nu is ze erg nieuwsgierig, vooral naar het sociale aspect van het zich aan een dieet moeten houden.

B.v. uit eten met vrienden. Kan dat nog ? En hoe gaat dat dan ? Neemt men dan kleinere porties van alles, of moet er een keuze gemaakt worden waar heel veel gerechten al bij afvallen omdat ze niet de juiste voedingsstoffen bevatten ?

En op vakanties ? Met name georganiseerde groepsreizen waar men vaak met z'n allen bij een bepaald restaurant terecht komt. Is er dan altijd wel wat te vinden, of moet men terugvallen op meegenomen speciale rantsoenen ?

Kortom: kan men nog een beetje 'normaal' mee eten met "wat de pot schaft" of is de impact veel groter en moet men veel meer vooruit plannen ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een buurvrouw, kennis heeft een gastric-bypass gehad.
Hiervoor gingen we geregeld samen ergens ontbijten. Vanaf de operatie niet meer.
Ze mag sowieso niet tegelijk eten en drinken.
Verder verdraagt ze veel eten niet meer: te vet, te zoet.....
Ze is wel super veel afgevallen (net als Patty Brard). Haar gezondheid is enorm vooruit gegaan: bloeddruk, suiker, conditie.....
Maar ze zegt zelf dat ze het nooit gedaan zou hebben als het niet nodig was geweest voor de gezondheid.
Ik persoonlijk vind het geen kattepis.

Het beste antwoord

Veel hangt er af van de patiënt zelf.
Natuurlijk is de maag dan kleiner en ga je kleinere porties moeten eten.

Maar blijkbaar kan je als je 'echt doorzet' toch terug leren om te veel te eten. En dat is niet gezond. Een maagoperatie moet eigenlijk een stap zijn in een algemeen veranderende levenshouding. Anders maakt het niet zo veel uit. Er zijn ook al meer en meer mensen die vinden dat dit niet een oplossing is maar een veel groter probleem.

Verschillende mensen met zo'n operatie vertellen dat
hun windjes erger zijn beginnen ruiken.
ze supplimenten nemen omdat er niet vlot genoeg meer vitamines worden opgenomen.
bepaalde voedingssoorten waar ze niet zo goed meer te gen kunnen ( verschillen vaak van mens tot mens. )
duizeligheid bij het eten van grote hoeveelheden
maag heelt niet goed waardoor je eten niet goed omlaag kan en je sneller gaat overgeven
---> m a w je kan nog met je vrienden uit gaan, maar je gaat moeten opletten. Een braspartij zal ook niet meer aan de orde zijn. Wel moet die persoon weten wat hij nog wel of niet aan kan.
Maar het sociale aspect van gezellig een etentje moet zeker wel lukken. (na de eerste maanden genezing en aangepast vloeibaar dieet )
4 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eén van de belangrijkste gevolgen van een maagverkleining is dat je veel minder kunt eten dan voorheen. Je zult je voedingspatroon dan ook aan moeten passen. De eerste twee weken na de operatie mag je alleen vloeibare voeding nemen. De diëtist of arts vertelt je hier meer over. Na deze twee weken mag je rustig beginnen met vast voedsel eten.

Doordat je maag veel kleiner is geworden kun je minder veel eten en raak je sneller vol. Wanneer je het gevoel hebt dat je vol zit moet je stoppen met eten. Als je toch door eet kun je namelijk last krijgen van krampen of overgeven. Je kunt het best kleine hoeveelheden eten verspreid over de dag. Vaak is het nodig om vitaminen te slikken om een tekort te voorkomen.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@ronron
Dank voor je reaktie. :-)
Maar dit zijn de 'koude regels'. De vraag is meer hoe dit in de praktijk uitwerkt ?
Zwart-wit gezegd: voelt het vooral als een handicap, of kun je relatief normaal meedoen ?
ronron1212
4 jaar geleden
Je kunt beperkt meedoen je kan echt per keer maar een klein beetje eten en dat moet je dus meerdere keren per dag doen 3 keer per dag is te weinig.
jodyenboyke
4 jaar geleden
De vraag die je nu stelt, zal straks aan de artsen en het begeleidingsteam gesteld moeten worden. Je wordt eerst uitgebreid gescreend en alle gevolgen van je operatie worden besproken, de pre-screening en voorbereiding wordt ook vaak in groepsverband gedaan, waarbij je raad en steun aan elkaar hebt. Overigens kan je in de meeste restaurants wel een aangepast menu krijgen, als je het van te voren kenbaar maakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@jodyenboyke
I know.... maar ze wil nu al alles weten. Is niet gek toch ? :-)
Voordat er maar sprake is van een dergelijke operatie zit je in een college zaal waar door meerdere chirurgen en verpleegkundigen met kennis van deze materie wordt verteld en ook de mogelijkheid bestaat om vragen te stellen.
Diëtist en psycholoog staan op het verplichte lijstje en vele hobbels - zoals van te voren xx kilo afvallen - ("...maar ik kom hier toch omdat ik het zelf niet kan?").

Sociaal mee doen na de operatie zal even duren eerst vloeibaar eten en vervolgens heel voorzichtig kleine hapjes - wat is dat een maaltijd? - meerdere keren per dag. Je krijgt van alles mee wat wel wat je zeker niet moet/mag doen en bovenal is er de levenslange Na-Zorg. Je blijft onder contrôle en dat is als je het zo wilt zien ook de stok achter de muur.
Alleen als je meer wilt eten en dat moment komt (bij veel mensen) ooit dan ga je het schip in. Je piep kleine maagje rekt weer uit en daar ga je. Er zijn zeker meer dan slechts enkele patiënten die ook een twee operatie ondergaan hebben.
Dit moet nog veel moeilijker zijn, je weet dan wet de bedoeling is. Je weet dat het je de vorige keer niet lukte en nochtans komt er weer een kans... Hoe moeilijk moet dit zijn.

Vraag is dus is er bij patiënt voldoende wilskracht om door te zetten en zich te houden aan de regels. Niet bij iedereen en de gedachte van ...die operaties is vreselijk daarna wordt het veel beter is het achter de rug... VERGEET HET MAAR.
DAARNA is het levenslang moeilijk... ECHT ERG moeilijk.

Plannen? Je kunt beter dag bij dag leven, Het is weer gelukt Jippie en de volgende keer weer.