Xeno-oestrogenen zijn stoffen in onze omgeving die dezelfde werking hebben als oestrogenen in ons lichaam, maar die veel krachtiger zijn. Deze stoffen zijn veelal afkomstig uit de petrochemische industrie want de basis ervan is aardolie. Aardolie is een oeroud natuurproduct; het wordt immers gevormd door resten van miljoenen jaren oude planten en dieren. Door bewerking van aardolie in de chemische industrie kunnen producten ontstaan als plastics, medicijnen, kleding, onkruidverdelgers, afwasmiddelen, bestrijdingsmiddelen, benzine, kleurstoffen en zoetstoffen. Het zit ook in producten als zeep, shampoo, nagellak, cosmetica, allerlei verzorgingsproducten en parfums. En ook in rood vlees en melkproducten omdat dieren granen krijgen te eten die bespoten zijn met pesticiden.
Ook ‘de pil’ is een vorm van xeno-oestrogenen, dus ook die verstoort onze hormonen.
Voor de hormonen in je lichaam én dus je gezondheid, is balans heel erg belangrijk. Deze balans is moeilijk te handhaven bij zoveel xeno-oestrogenen die ons lichaam uit balans gooien. De belangrijkste balans die wordt verstoord in ons lichaam is oestrogeen ten opzichte van progesteron. Als er sprake is van teveel oestrogeen ten opzichte van progesteron spreken we van oestrogeendominantie.
Door oestrogeendominantie wordt je lichaam langzaam vergiftigd, zéker als deze oestrogenen afkomstig zijn van buiten je lichaam. Ze kunnen ook afkomstig zijn uit je lichaam zelf, als er sprake is van overgewicht. In je vetcellen wordt namelijk ook oestrogeen aangemaakt. Heb je een stevig overgewicht dan is er dus sprake van nog méér oestrogenen in je lichaam. Dr. Peter Ellison van de Harvard University heeft wereldwijd onderzoek gedaan naar de niveaus van oestrogenen in het lichaam van vrouwen. Hij constateerde dat de oestrogeenniveaus van vrouwen in Westerse industrielanden vele malen hoger lagen dan die van vrouwen in ontwikkelingslanden en als abnormaal moesten worden gezien.
Hier staat een lange lijst van de schadelijke effecten van xeno-oestrogenen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Xenoestrogen
Toegevoegd op 30 mei 2019 09:25: bron, tekst
SimonV
4 jaar geleden
pinnetje
4 jaar geleden
Dit had ik ook gevonden, maar ben benieuwd of er nog meer over bekend is, of dat het de visie van 1 persoon is.
SimonV
4 jaar geleden
Visie van 1 persoon? Alleen al in Wikipedia staan tachtig bronnen. Wikipedia geeft algemeen bekende en onderzochte informatie weer.
Als je dat nog niet genoeg vindt: Google op xenoestrogens. Dan krijg je honderdduizenden linken.