Alleen tijdelijk.
Sommige mensen krijgen na het drinken van koffie last van hartkloppingen, onrust of slapeloosheid. Cafeïne verhoogt de hartslag en de bloeddruk een beetje. Hoeveel dit is verschilt per persoon en hangt af van hoeveel koffie je drinkt. Het effect op de bloeddruk en je hart is slechts tijdelijk.
.
Wat de cafeïne betreft:
In het algemeen is het voor de gemiddelde, gezonde en niet zwangere volwassenen veilig om maximaal 400 mg cafeïne per dag te nemen, en niet meer dan 200 mg cafeïne in één keer. Bij deze hoeveelheid is er geen hoger risico op ziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Alzheimer of kanker.

Hoeveel cafeïne mag een volwassene per dag?
Vanwege de cafeïne is het advies van het Voedingscentrum voor volwassenen, naast 3 kopjes groene of zwarte thee, op een dag:
• Neem niet meer dan 5 kopjes koffie, of
• Neem niet meer dan 3 blikjes energiedrank.
• Neem uit voorzorg geen combinaties van energiedrank met alcohol.
SimonV
een jaar geleden
Cafeïne verhoogt de hartslag en de bloeddruk een beetje. Het verschilt per persoon hoeveel dat is en het hangt ervan af welke hoeveelheid koffie je drinkt en hoe sterk die is. Maar het effect op de bloeddruk en je hart is slechts tijdelijk.
Uit onderzoek is gebleken dat koffie drinken geen klinisch relevant effect op de bloeddruk heeft. Bij normaal gebruik, tot 10 koppen per dag, lijkt er weinig reden om je daar zorgen om te maken.
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
10 koppen? Het Voedingscentrum denkt daar anders over...
Ritsuka
een jaar geleden
10? Dat is heel veel
Inekez1
een jaar geleden
Koffie kun je beter meten in ml dan in kopjes. De een schenkt haagse bakkies van 125ml, de ander giet een grote mok vol met 275ml koffie. Toen ik voor het eerst een senseo apparaat had ipv 'gewone' koffie, dacht ik dat het ding het niet goed deed omdat er alleen maar 'halve' kopjes uitkwamen. Bleek zo te horen. Ik zet meestal 1 kop koffie met 2 koffiepads en de dubbele hoeveelheid water. Voor mij is dat 1 kop koffie, zoals ik 'm ook zou inschenken vanuit een grote koffiekan, maar blijkbaar zijn dat er dan meteen al 2. Zo kom ik wel aan de 10 kopjes per dag.
Koffie verhoogt inderdaad de bloeddruk. Bij een paar kopjes per dag een beetje maar hoe meer koffie je drinkt hoe meer het de bloeddruk kan verhogen. Koffie kan ook je hartslag verhogen en andere vervelende effecten hebben. Lees dit artikel maar eens.https://www.hartstichting.nl/nieuws/koffie-gezond-voor-hart
een jaar geleden