Hoeveel minder calorieën worden er opgenomen na een gastric bypass?

Bij een gastric bypass word de maag verkleind en het spijsverteringskanaal omgelegd.
Overal is te lezen over malabsorptie.
Wat ik nergens kan vinden en wat dus mijn vraag is, is hoeveel minder kcal je hierdoor opneemt. In procenten. Stel je krijgt 1000 kcal binnen per dag. Welk deel hiervan word dan niet opgenomen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je krijgt veel minder binnen, je eet nog muizenhapjes.
Tenzij je op de oude voet probeert door te gaan, er zijn inderdaad mensen die hun kilo's er weer aan eten en waar de hele gastric bypass nodeloos is uitgevoerd. Sterker, er zijn mensen waar het voor een tweede (al dan niet andere manier) keer wordt uitgevoerd. Malabsorptie is een kwaal een aandoening.
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/malabsorptie/item36960

Antwoorden (1)

Er is helemaal geen vast percentage dat je minder opneemt; het lijkt er eerder op dat de gastric bypass ervoor zorgt dat je sneller verzadigd bent en dus een bepaalde grens niet overschrijdt. Verder lijkt zo'n bypass ook een hormonaal effect te hebben; je maag maakt diverse hormonen en een kleiner maag maakt er minder van.