Heeft een vegetariër meer weerstand dan iemand die wel vlees en vis eet?

Sinds anderhalf jaar ben ik vegetariër geworden en merkte ik vorige winter al op dat ik bespaard bleef van verkoudheden en griepjes. Terwijl iedereen op mijn werk kampte met het noro virus bleef ik overeind. Ik weet niet of het toeval is, maar voorgaande jaren was ik wel altijd verkouden of grieperig. Nu dit jaar merk ik ook al dat veel mensen ziek zijn in mijn omgeving en blijf ik (er tot nu toe) van bespaard. Graag zou ik willen weten of een vegetarische leefstijl van invloed is op je weerstand. Ik eet trouwens wel eieren en zuivel

6 jaar geleden
4.1K
paulus811
6 jaar geleden
Los van het feit dat je voeding vegetarisch is geworden (pluim!), lijk je bewuster met je eten bezig te zijn en dat is altijd goed natuurlijk en helpt je om gezond te blijven. Vlees is niet heel gezond, zeker niet voor alle dieren die daarvoor moeten lijden.
Castle
6 jaar geleden
Ik ben veganist en heb dan ook de mening dat vlees maar ook eieren en zuivel niet goed voor je zijn. Ons lichaam is er niet voor gemaakt. Dit gezegd hebbende ben ik ook sterker en fitter sinds ik vegan ben. Ik ben al 8 jaar niet ziek geweest maar ben pas 2 jaar vegan. Ik kan dus niet met harde cijfers en bewijzen aantonen dat dit ligt aan de verandering in mijn eetpatroon. Persoonlijk denk ik dus wel dat le gezonder blijft als je geen vlees eet.
Reddie
6 jaar geleden
@Castle, Je bent dus al 8 jaar niet ziek omdat je lijf wist dat je over 6 jaar vegan zou worden.
Gôh.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie, dat is jouw conclusie, niet wat Castle beweert (of zelfs maar suggereert)
Reddie
6 jaar geleden
@JanJ2002, je hebt helemaal gelijk.
Ik heb het eind van de eerste alinea niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De mens en diens voorouders hebben altijd vlees gegeten, laten we ervan uitgaan dat wij het de afgelopen jaren niet bepaald beter weten dan de natuur.
Castle
6 jaar geleden
We weten inmiddels wel beter want de mens heeft zo vaak dingen gedaan die tegen zijn natuur inging. Omdat de mens vaak iets heeft gedaan betekent niet dat het goed is. Vaak kan het beter.
Castle
6 jaar geleden
Een klein simpel voorbeeld. Ga eens na hoe de moderne mens in onze wereld poept. Ga eens na hoe hij hoort te poepen. We zitten op een bril in plaats van door onze hurken te gaan. We krijgen adviezen van mensen die weten hoe we gezond moeten wezen terwijl ze lurken aan een sigaret. Daarnaast drinken we melk. Melk van een koe dat behoort aan zijn kalf. Het is supervoer voor een kalf dat dat binnen een kleine tijd tot 600 kilo moet wegen. In 2 maanden biestmelk drinken totdat ze een goed gewicht heeft Nu geven we dat aan baby's die dit nooit moeten halen. Daarnaast krijgen de huidige kalveren kunstmelk omdat de echte melk voor de mens is voorbehouden. We zijn de enig 'dieren' die als volwassenen nog melk drinken. Onze maag kan geen rauwe vlees aan zoals kip omdat we er niet voor gemaakt zijn zoals vlees eters. Onze darmen zijn net zo groot als planten eters en niet zo kort als vlees eters of zelfs omnivoren. Hoe komen mensen aan een lactose-intollerantie als het zo gezond is? Wij zijn geen vleeseters. Waar denk je dat de koeien die we eten hun vitamine B12 vandaan halen? Gewoon uit de grond. Ga eens na waar een herbivoor zoals een koe vitamine B12 vandaan haalt voor dat wij het eten? Wist je dat veel vleeseters lijden aan een vitamine B12 tekort. Dit komt omdat vitamine b12 komt uit een bacterie die gedood wordt bij verhitting (zoals bakken en koken).In die zin is supplementeren altijd beter. Ga eens na waarom we dingen doen die we doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe denk je dat o.a. aambeien ontstaan? (omdat we het beter denken te weten dan de natuur) Lactose intolerantie wordt grotendeels veroorzaakt door het bewerken van melk, maar zuivel vind ik ook een twijfelpunt, wat dan ook niet tot ons oer dieet behoort, zeker niet in grote hoeveelheden. Ik kan hoog kwalitatief rauw rundvlees prima hebben, dat verteert veel beter dan rauwe wortelen. B12 bij koeien, dat wordt gemaakt door bacteriën in hun darmen/magen, er staat ook hoe het bij de mens werkt: https://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12
Dat is meteen ook een sterke aanwijzing dat wij grotendeels vleeseters zijn.
Ons darmen lijken het meest op die van o.a. wolven en chimpansees. Biest wordt hooguit twee weken geproduceerd door een koe, daarna wordt het gewone melk. ps. Ik eet voornamelijk vlees van koeien die lang bij hun moeder blijven en daarna bijna hun hele leven buiten mogen zijn.

Antwoorden (1)

Dat kan je niet zo stellen....er zullen genoeg vegetariërs zijn die voedingsstoffen tekort komen en een laag weerstandsvermogen hebben.

Het scheelt ook degelijk dat je wel eieren en zuivel consumeert, je krijgt dan wel Vitamine B12 binnen. Deze Vit. heb je nodig voor een goede weerstand, gezonde rode bloedcellen en je energievoorziening. Deze Vit. zit ook alleen in dierlijke producten en niet in groenten e.d. Zou je geen eieren of zuivel gebruiken, dan zou je die als supplement moeten nemen.
Dit is slechts een voorbeeldje, maar er zijn meerdere voedingsstoffen die vooral in dierlijke producten zitten en die je gewoon nodig hebt. Je moet er dan wel voor zorgen dat je die in een andere vorm binnenkrijgt.

Ik denk dat jij wel weet welke stoffen waar in zitten en een verstandige keuze hebt gemaakt in wat je eet/drinkt. Je zult goed gevarieerd eten met de juiste voeding die dierlijke stoffen kunnen vervangen; groenten, fruit, noten, peulvruchten, brood enz.
Dat merk je nu omdat jouw weerstand goed is gebleken. Voor jou heeft vegetarisme dan een meerwaarde. Dat kan je helaas niet van iedere vegetariër zeggen....
Zonder kennis van het vervangen van voedingsstoffen die je door het gemis aan dierlijke producten tekort komt, loop je het risico minder weerstand op te bouwen en last van andere kwaaltjes te krijgen...vooral als je ook nog eens weinig variatie in je eten hebt.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
"Ik denk dat jij wel weet welke stoffen waar in zitten"
Zelfs als chemicus weet je minder dan 1%.
Dus lijkt me deze conclusie uit de lucht gegrepen.
amc
6 jaar geleden
Ik heb het uiteraard niet over een chemische analyse. Het gaat enkel om de belangrijkste voedingsstoffen zoals vitaminen, eiwitten, mineralen ed. Die zijn ook altijd gemakkelijk te ontdekken in voedingswaardetabellen van bep. producten.