Vitamine B-complex is een verzamelnaam voor acht in water-oplosbare vitamines:
Vitamine B1 (thiamine)
Vitamine B2 (riboflavine)
Vitamine B3 (nicotinezuur)
Vitamine B5 (panthotheenzuur)
Vitamine B6 (o.a. pyridoxine)
Vitamine B8 of H (biotine)
Vitamine B11 (foliumzuur)
Vitamine B12 (cobalamine)
Als jij vitamine B-complex slikt krijg je dus al vitamine B12 binnen. Waarom zou je het daarnaast dan nog extra slikken? Als je gezond en gevarieerd eet neemt jouw lichaam vanzelf al voldoende vitamine B12 op.

De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is echter heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Jouw lichaam zorgt er zelf voor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal wordt opgenomen.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen zie ik...
SimonV
4 jaar geleden
Onderzoekers van het UMCG waarschuwen voor de gezondheidsrisico's van te veel vitamine B12. Tot nu toe waren er geen nadelige effecten bekend van te hoge doses.
Een hogere concentratie van vitamine B12 in het bloed voorspelt een hogere kans op sterfte, ongeacht andere risicofactoren. De gevonden associatie is significant, ook als er gecorrigeerd wordt op risicofactoren als leeftijd, BMI, roken, alcoholconsumptie en verschillende ziektes.
Hoe de hogere sterfte door teveel vitamine B12 precies komt, moet nog verder worden uitgezocht.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217953/Onderzoekers-UMCG-Gezondheidsrisico-s-door-te-veel-vitamine-B12

Andere antwoorden (1)

Vitamine B is één van de vitamines waarvan je een overdosis kunt binnenkrijgen. Die overdosis kan zelfs blijvende schade aanrichten. Bijvoorbeeld een permanente zenuwbeschadiging.

Over het algemeen is het slikken van extra vitamines alleen nuttig om een geconstateerd tekort aan te vullen. Zelfs *als* je een tekort hebt, moet je je extra inname beperken tot datgene wat nodig is om het tekort op te heffen; neem beslist niet méér dan dat vanwege de schadelijke bijwerkingen.

Onthoud: het aanvullen van een niet-bestaand tekort kan schadelijk zijn!

Meer informatie vind je in onderstaande links.

Toegevoegd na 30 minuten:
Om expliciet in te gaan op je vraag:

Deze combinatie kan schadelijk zijn als je meer inneemt dan nodig is om een tekort op te heffen.

De enige juiste manier is:
1. Meet je tekort.
2. Schat in hoeveel en welke (!) B-vitamine je moet innemen om je tekort op te heffen.
3. Slik een tijdje deze hoeveelheid.
4. Meet opnieuw je tekort (of surplus). Stel op basis hiervan je inname bij.
5. Als de bijstelling klein was, ben je nu klaar. Als je echter flink moest bijstellen, herhaal je stappen 3, 4 en 5.