Helpt gember tegen hoofdpijn en migraine?

Ik lees dat wel eens maar vind nergens een gedegen onderzoek of toelichting op de manier waarop dat dan werkt

6 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb geen idee maar gember helpt wel goed bij maagklachten. Verse gember in je thee. Gember is ook lekker en gezknd. Je kunt het allicht proberen. Neem wel verse gember.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Niet bij mij in ieder geval. En bij migraine al helemaal niet. Dan helpt voor mij alleen de imigran.

Het beste antwoord

De wetenschappelijke bewijzen moeten altijd worden gestaafd met literatuurverwijzingen. Helaas zijn die publicaties meestal in het Engels i.v.m. de universele "bereikbaarheid" voor andere wetenschappers.

De eerste link zit naar mijn gevoel meer op het alternatieve vlak en noemt dan ook de migraine:
http://www.gembergezond.nl/ geeft onder andere aan:
Verder heeft gember nog veel meer genezende eigenschappen. Een goed voorbeeld hiervan is het verlichten van migraine. Mensen die vaak last hebben van migraine aanvallen,

De tweede site:
https://www.isditwelgezond.nl/11-bewezen-gezondheidsvoordelen-van-gember/
Geeft een overzicht van 11 "bewezen" genezende eigenschappen van gember met literatuurverwijzingen, maar juist daar staat hoofdpijn en migraine niet bij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op grond van de wetenschap zou je dus kunnen zeggen, dat het tot nog toe niet echt bewezen is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens oosterse geneeskunde is gember vooral efficiënt bij allerlei neurologische aandoeningen als misselijkheid, braken, hoofdpijn, epilepsie en migraine.
-------------------------------------------

Gember heeft ook een positieve invloed op je zenuwstelsel. Migraine, waar tot hiertoe weinig kruid is tegen opgewassen, is een neurologische aandoening, zodat ook de westerse geneeskunde het effect op migraine uitgebreid onderzocht. En daaruit blijkt overduidelijk dat gember inderdaad doeltreffend is in de bestrijding van migraine.

Verse gember is het beste, de uitlopers zijn te gebruiken voor thee.

Er zijn onderzoeken, University of Michigan (kanker) en University of Sydney (bloedglucose), gedaan. Soms komen daar extra bijwerkingen uit naar voren, zoals winderigheid, brandend maagzuur en maagklachten.

In de Chinese geneeskunde staat gember bekend om het positieve effect op de spijsvertering, het maaggebied en de longen. Daarnaast zou gember pijnstillend werken.
Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat gember ontstekingsremmende stoffen bevat.

Verse gember is het beste, de uitlopers zijn te gebruiken voor thee.

https://leefgezonder.blogspot.nl/2011/10/gember-is-een-specerij-dat-vooral-in-de.html

https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/zo-gezond-is-gember
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Tja... oosterse of Chinese "geneeskunde"... wat zal ik zeggen... Datgene wat in het westen bekend staat als TCM, ofwel: Traditional Chinese Medicine, is een commercieel product dat zo rond 1910-1920 is bedacht. Met de werkelijke Chinese behandelingen heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, bis... :) Ik heb sterk de indruk dat MEN niet verder komt dan de eerste alinea.
Ik heb het over wetenschappelijk onderzoeken, geen haan die er naar kraait.
Rest my case.