Nee, die bestaat niet. Zelfs in kauwgom met stevia zit ook xylitol.

Maar van een paar kauwgompjes per dag zul je heus geen diarreeklachten krijgen. Dat gaat pas gebeuren als je per kilo lichaamsgewicht meer dan een halve gram van de stof consumeert. (In een gemiddeld suikervrij kauwgompje zit 0,9 gram zoetstof; dus een persoon van 70 kilo zou 38 exemplaren weg kunnen kauwen. Dat is behoorlijk overmatig gebruik....).

Xylitol is waarschijnlijk zelfs goed voor je gebit, omdat het de groei van bacteriën remt en je glazuur sterk houdt. Het is een natuurlijke zoetstof die voorkomt in de vezels van diverse soorten groente en fruit waaronder frambozen, aardbeien en bloemkool en ook in die van berkenbomen. Aan dit laatste heeft het spul zijn naam te danken. De Finse naam xylitol betekent vrij vertaald berkensuiker.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch kan ik genoeg kauwgom zonder xylitol vinden, als je bijvoorbeeld op de site van AH zoekt op ingrediënten. Iets meer dan de helft bevat xylitol, schat ik zo. De rest niet.
Die is er. Die bevat dan een combinatie van andere zoetstoffen zoals sorbitol en maltitol, of ook aspartaam, sucralose, maltitolstroop, acesulfaam-K, erytritol, isomalt, mannitol, en tegenwoordig soms ook steviolglycosiden. Vaak zit er in kauwgom een combinatie van twee tot zes verschillende zoetstoffen. Er is zelfs nog kauwgom te vinden zonder zoetstoffen en met suiker, vaak de kinderkauwgomballen. (Waarom die dan weer suiker bevatten, geen idee.)

Maar xylitol is niet de enige zoetstof die laxerend kan werken, dat geldt voor alle polyolen. Dus maltitol, isomalt, erytromalt, mannitol etc. doen dat ook. En suiker is weer slecht voor je tanden, zeker omdat je kauwgom vaak vrij lang in je mond houdt.

Of er kauwgom bestaat zonder polyolen dus met bijvoorbeeld alleen aspartaam, Acesulfaam-K en/of sucralose durf ik niet te zeggen, maar ALS die al bestaan, vrees ik dat je daar heel lang naar zult moeten zoeken. Bijna elke kauwgom bevat om te beginnen al ofwel sorbitol of xylitol, vaak nog met een paar andere zoetstoffen erbij.

Over het algemeen hebben mensen weinig last van de laxerende werking van zoetstoffen in kauwgom, omdat je daar niet zoveel van gebruikt. Ben jij hier erg gevoelig voor, dan moet je misschien geen kauwgom gebruiken. Heb je er last van omdat je heel veel kauwgom gebruikt, dan kun je waarschijnlijk beter je kauwgomgebruik minderen. Het is ook een constante belasting voor je kaken als je de hele dag kauwgom kauwt, dus de diarree is niet het enige waar je dan last van kunt krijgen.