Kan ik bier blijven drinken bij mijn dieet?

Zelf ben ik net paar dagen begonnen met het aanpassen van mijn voeding en wat gezonder te gaan leven. Ik probeer zoveel mogelijk koolhydraad vrij te eten om zoveel mogelijk vet te verbranden. Alleen mijn enige min puntje is in het weekend ga ik meestal uit alleen kan ik dan nog wel bier blijven drinken? Op internet staan verschillende dingen van wel tot niet.

Maakt bier je veel dikker als je het alleen soms in het weekend drinkt? En val je dan niet meer af om je af en toe bier in het weekend drinkt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
koolhydraten minder is geen garantie dat je vet gaat verbranden. Je lichaam heeft ook energie uit o.a. koolhydraten nodig bij het sporten. Met mate een biertje drinken kan prima, maar je moet het niet te gek maken natuurlijk.
https://www.personalbodyplan.com/alcohol-en-haar-valkuilen/
Ritsuka
7 jaar geleden
Hier trouwens nog wat info over koolhydraten:
https://www.personalbodyplan.com/maken-koolhydraten-je-dik/
https://www.personalbodyplan.com/koolhydraten-vriend-of-vijand-deel-i/
https://www.personalbodyplan.com/koolhydraten-vriend-vijand-deel-ii/
https://www.fit.nl/voeding/koolhydraten/wat-zijn-koolhydraten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bier drinken met mate (zoals bij veel dingen met mate is de lol er af) heeft ook voordelen.
Hier een link voor wat het waard is.
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bier-en-wijn/37001-is-bier-gezond-voordelen-van-bier-drinken-met-mate.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Bier drinken"
Hebben we het dan over een paar biertjes of een krat per persoon? Het begrip bierbuik later ook wel broodbuik of koolhydratenbuik genoemd was er lang voor dat er onderzoek naar gedaan werd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
laten we vanuit gaan 10 biertjes op een avond. zo ongeveer 2x in de maand.
paulus811
7 jaar geleden
Als je nou dat bier drinken (en als liefhebben weet ik dat het moeilijk is om te laten staan...) compenseert met sporten, dan is er niets aan de hand. Natuurlijk kun je de hele dag aan sla en zoethout kluiven, maar jezelf af en toe trakteren moet ook kunnen. En natuurlijk is het niet gezond, maar dat is een saai leven ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelf sport ik ook nog 4x in de week en doe ik fysiek redelijk zwaar werk. Dus dat valt dan wel goed te composeren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=630
10 bier, ongeveer 2,5 liter is ongeveer 1000kcal, zeg maar een forse maaltijd.
Dat 2x per maand maakt niet heel veel uit, als je ook een beetje staat te dansen is een groot deel alweer verbruikt. Wel oppassen in de shoarmazaak en snackbar. ps. alcohol past niet in een koolhydraat arm dieet, sowieso niet in een afslank dieet., maar het moet ook leuk blijven. https://www.gezondbezig.nl/alcohol-en-overgewicht/
Ritsuka
7 jaar geleden
2x in de maand bier kan je lichaam wel compenseren, als je de rest van de maand goed bezig bent. En zo te horen sport je genoeg, dus dit zal wel goed zitten. Zoals als gezegt, vooral oppassen met de snacks die vaak samen gaan met bier drinken, die tikken hard aan.
Je kunt er ook voor kiezen om je bier af te wisselen met iets anders als water, zodat je nog steeds een gezellige avond hebt, maar iets minder bier drinkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10 biertjes op een avond is voor de lijn wel veel. Vroeger (ja ja vroeger) zeiden ze dat 1 bier gelijk staat qua calorieën aan 2 bruine boterhammen. Je nuttigt volgens die stelling dan 20 bammetjes weg. Alcohol is wel een dikmaker, zeker bier maar als je het met mate en af en toe een biertje drinkt kan het geen kwaad. En idd is 2x per maand niet vaak maar 10 bier per keer is wel veel.
dudemeister
7 jaar geleden
alcoholvrij bier nemen - scheelt weer Kcal

Antwoorden (4)

Als je koolhydraat vrij wilt eten en drinken zoals je schrijft, dan is bier geen goed idee. Bier bevat namelijk nogal wat koolhydraten in de vorm van alcohol. Sommige soorten alcoholvrij bier zijn aangezoet met suiker, wat ook een vorm van koolhydraten is.

Toegevoegd na 8 uur:
Alcohol zelf is geen koolhydraat maar een omzetting van koolhydraten. De meeste koolhydraatarme diëten beschouwen alcohol wel als zodanig, dus: niet doen. Daarnaast stimuleert alcohol het hongergevoel en de vetopslag, wat contraproductief is voor je dieet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alcohol is geen koolhydraat.
Bijvoorbeeld whiskey bevat geen koolhydraten. (wel veel calorieën)
---Ja, bier maakt je veel dikker en je valt niet meer af als je alcohol blijft drinken. Beter is het voor alcoholvrij te kiezen in eerste instantie instantie---

Nee, als je nou gewoon een halfjaar helemaal geen alcohol drinkt en in plaats van 'op dieet gaan' anders gaat eten/leven? dan is de stress van het diëten er af en kun je na een half jaar weer af en toe een of twee biertjes drinken.

NIET (bijna) koolhydraat vrij eten.
Wel minder koolhydraten en zoals gezegd anders. Je moet niet vetloos eten en ook niet koolhydraat vrij, je moet gewoon eten en een beetje opletten. Zoals volkoren kiezen en 30+ ipv 48+ kaas. Geen vette vleeswaren/worst maar wel rosbief of rookvlees. Eet meer groenten en ook aardappels en minder (en eventueel minder vaak) vlees maar niet waar iedereen altijd maar weer in vergelijkbare situaties voor kiest 'kipfilet'! NIET doen, gewoon een kippedij of -poot of een hele kip in de pan of aan de grill, een beetje vet is niet erg, vet is ook nodig.

Kies voor NIET diëten , kies voor gewoon eten alleen een beetje anders. Dat is namelijk wel vol te houden.

Alcohol is een slecht idee als je nu wilt afvallen, dan zit je jezelf in de weg. Aan de ene kant moeite doen en dan alles weer teniet doen door in het weekend aan het bier te gaan, niet slim. Houdt het een halfjaar bv vol en kijk waar het je brengt. Natuurlijk moet je ook bewegen/sporten en beter fietsen dan in een auto/bus/trein te zitten en neem de trap ipv de lift.
Het zijn open deuren, maar toch, het maakt het hele verschil.

(Vergeet trouwens niet je omvang te meten, niet alleen op de weegschaal staan maar ook je taille en je bovenbenen en je armen en opschrijven, zodat je ziet als je misschien geen kilo afgevallen bent, er toch een verschil is in centimeters in omvang dus. Dat is ook verandering!)

Samenvattend: normaal eten (ook ontbijten, die motor moet op gang komen met brandstof) en bewegen/sporten en voorlopig geen alcohol. Je wilt toch afvallen! Als je nou ziet wat dit met je lichaam doet, weet je over een halfjaar wat je kan doen, verder afvallen (is dat wel nodig?) of weer in het weekend voor een biertje kiezen!
De keuze is aan jou. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, het is geen probleem om een maal per week bier te drinken bij een koolhydraatarm dieet.

Ik doe het ook. Ik neem een maal per week een snipperdag op mijn koolhydratenarm dieet. Dan drink ik bier en eet ik beperkt ander koolhydraten zoals een ijsje bijvoorbeeld.

De dag na de snipperdag is er een gewichtstoename, maar op die dag eet ik extra weinig koolhydraten, zodat ik weer in "vetverbranding" kom.

De dag daarop volgend ben ik weer op mijn oude gewicht.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien wel een goed idee om je dieet vol te houden. Als je af en toe MAG zondigen houd je het langer vol.
Nee.
Bier bevat zowel suiker (ongeveer 30-50 gram/liter, afhankelijk van het soort/merk bier) als alcohol (5% w/v; 40 gram/liter). Beide zijn grote bronnen van energie. Die suiker is natuurlijk absoluut niet te combineren met een koolhydraatarm dieet; de alcohol wordt afgebroken en opgeslagen in je lever als vet.