Als Corona zo besmettelijk is waarom moet dat wattenstaafje dan zo diep?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
crispy
2 jaar geleden
De besmettelijkheid is de kans dat virussen van het ene mens naar het andere mens worden overgedragen. Met een paar virussen zou dat al mogelijk zijn, en dat kan bijv. door deze uit te hoesten richting een ander.
Aantonen of virussen aanwezig zijn is een technisch proces, waarvoor je fysiek een hoeveelheid virussen nodig hebt om die aantoonbaar te maken. Die benodigde hoeveelheid vind je alleen op plaatsen in het lichaam waar die virussen zich in grote hoeveelheden bevinden, dat is dus in de keel en achter in de neusholte.
Besmet raken is veel gevoeliger dan chemisch aantonen dat er ergens bepaalde virussen zijn.

Antwoorden (1)

Je linkt twee dingen die niet zoveel met elkaar te maken hebben. Corona is zo besmettelijk omdat het zich via aerosolen (microscopische druppeltjes) verspreidt door de lucht (en omdat het virus makkelijk nieuwe cellen binnendringt).
Die aerosolen ontstaan niet alleen vlakbij je neusgat, maar juist ook diep in je longen/luchtwegen.