Corona: ben je na 5 dagen niet meer besmettelijk?

Als je je booster hebt gehaald, hoef je niet meer 10 dagen in quarantaine. 5 dagen volstaan dan. Ben je dan ook niet meer besmettelijk? Het lijkt mij dat je na 5 dagen nog steeds iemand kan aansteken, zeker als je voorheen 10 dagen afgezonderd moest blijven ivm mogelijk besmettingsgevaar.

2 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

De meeste zekerheid biedt een goed uitgevoerde antigen/sneltest.
Als die positief is (ook na meer dan 5 dagen) moet je er van uitgaan dat je besmettelijk bent.
Toegevoegd op 12 april 2022 13:19: tekst
2 jaar geleden
KarinH
2 jaar geleden
@tinus1969 Maar die blijft toch sowieso nog langer dan 10 dagen positief aangeven?
tinus1969
2 jaar geleden
Nee. Bekend misverstand.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Dat wist ik ook niet Tinus. Dus even opgezocht. Wat jij zegt klopt. Het is de PCR test die tot 8 weken positief kan blijven. Maar de antigeen zelftests, waar jij het dus over hebt, geven in principe alleen een positief resultaat als de gebruiker besmettelijk is.
5 Dagen in quarantaine. Als je na 5 dagen 24 uur vrij van verschijnselen bent, mag je er vanuit gaan dat je anderen niet meer besmetten als je je verder aan de regels houdt (1,5 meter).
Heb je nog wel een snotneus, verhoging of vrkoudheidsverschijnselen, dan mag je officieel na 5 dagen NIET uit quarantaine.
2 jaar geleden
Ben je getest met klachten dan duurt de isolatie maximaal 10 dagen, geteld vanaf de datum dat je klachten kreeg. Je mag eerder uit isolatie als het minimaal 5 dagen geleden is dat je klachten (koorts, hoesten, keelpijn en neusverkouden) kreeg én 24 uur geen klachten meer hebt.

Het kan zijn dat je géén klachten had toen je getest werd of een zelftest deed en dat je ook geen klachten hebt gekregen. Dan duurt de isolatie 5 dagen, geteld vanaf de testdatum. Krijg je tijdens de isolatie toch klachten die horen bij corona, dan gaat er een nieuwe isolatieperiode in en telt het aantal dagen vanaf de datum dat je klachten kreeg.
.
Er is geen verschil tussen gevaccineerden en ongevaccineerden
Toegevoegd op 12 april 2022 17:19: tekst