Is het waar dat je weken na een coronabesmetting nog altijd positief test?

Ik ken de verhalen, maar weet dus niet of ze waar zijn of het een broodje aap is. Ze zeggen dat je na een coronabesmetting nog weken positief blijft testen. Ik ben nu klachtenvrij na een coronabesmetting en wil voor de zekerheid een zelftest doen om te bevestigen dat ik weer naar buiten mag. (volgens de regels van de GGD mag ik al naar buiten)
Maar als ik sowieso positief zal blijven testen, vind ik dat een beetje zonde van de test. Wat is de waarheid achter deze theorie? Ik kan het nergens vinden.

2 jaar geleden
2K
Thecis
2 jaar geleden
Dit verhaal gaat over de PCR testen. Deze zijn waanzinnig gevoelig (ook door de methode waardoor er maar heel weinig stukjes van het virus nodig zijn) en kunnen inderdaad weken (en soms maanden) nog een positief resultaat geven. Zelftesten zijn erg lomp en ongevoelig ivm de pcr test. Daar ga je echt niet zo lang positief op testen. Daarbij het verhaal dus niet waar bij
MarBet
2 jaar geleden
Ik hoorde het vandaag nog van een kennis, die test nu, na 4-5 weken nog altijd positief bij de zelftests. Is erg lastig, want als er dan sprake is van herbesmetting, kun je het niet uit de test halen.
Ik ben er dus van overtuigd dat het waar is, ook voor de zelftests, maar ik weet niet of je daar iets aan hebt ;-) fijn dat je zo voorzichtig bent in elk geval.

Antwoorden (1)

Het kan, maar hoeft niet.

RIVM
Het is mogelijk dat er nog meerdere weken na de infectie stukjes virus in de keel aanwezig blijven, zonder dat er nog besmettelijke virusdeeltjes zijn. Dan kan iemand nog wel positief testen, maar is de persoon niet meer besmettelijk voor anderen.
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ter aanvulling, dit geldt voor PCR testen, niet voor zelftesten.