Waarom is Hema nog open?

Terwijl C&A, Ikea, H&M en Bijenkorf gesloten zijn? Is het bij Hema dan niet levensgevaarlijk met coravirus?

4 jaar geleden
2.1K
Erna55
4 jaar geleden
Waarom denk je dat het " levensgevaarlijk" is in de HEMA ? Wat maakt de HEMA gevaarlijker dan de supermarkt ?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je stelt zelf dat het levensgevaarlijk is, maar waarom? Heeft het RIVM of de overheid dat gezegd? Nee. Alleen bijeenkomsten van >100 man zijn verboden, verder wordt alleen geadviseerd contacten zo veel mogelijk te vermijden. Wel zijn winkels vrij hun eigen beleid daarin te bepalen, en dat doen ze dan ook. Vandaar dat de ene winkel openblijft, terwijl de andere sluit.
Overigens kan het zomaar zijn dat de zaken er volgende week weer anders voor staan, bijvoorbeeld door verscherpte maatregelen van de overheid.
SentWierda
4 jaar geleden
Vooral Hema heeft omzet nodig. Hard nodig. En dat kan alleen worden bereikt door open te blijven.
De meeste kledingwinkels gaan ook niet definitief dicht omdat ze omzet hard nodig hebben. Wel sluiten ze vaak de deuren - maar klanten kunnen vaak vanwege een dringende reden een afspraak maken om gedurende twee uren door één verkoopster te worden geholpen bij bijvoorbeeld bruilofts- of uitvaartkleding.
Inekez1
4 jaar geleden
Hema is niet te vergelijken met grote kledingwinkels of Ikea. Mensen gaan over het algemeen (zeker nu mag ik aannemen) heel doelgericht naar de Hema. Ze pakken uit het schap wat ze nodig hebben, rekenen af bij de kassa en gaan de winkel weer uit. Bij kledingwinkels en Ikea zag je dat mensen het als een dagje uit gingen beschouwen. Horeca en attractieparken en scholen waren dicht, maar mensen gingen gezellig met vrienden of het hele gezin urenlang in die winkels rondhangen. Bovendien zit iedereen bij kledingwinkels met handen aan hangertjes en bij de Ikea doen veel mensen kastdeurtjes en lades open en dicht, voelen ze even met hun handen aan de stof van gordijnen, banken en stoelen, pakken ze kleine artikelen of prijslabels van meubels met hun handen vast, laten ze kinderen door de Ikea rennen omdat ze niet meer in de ballenbak mogen spelen, spreken ze medewerkers aan om informatie over bedden en keukens te vragen...

Antwoorden (1)

Supermarkten moeten openblijven en er is geen verplichting dat alle andere winkels nu moeten sluiten. Winkels als Hema en Blokker willen per se zo lang mogelijk open blijven, vanwege twee redenen. Ten eerste verkopen ze producten waar grote vraag naar is (zogenoemde eerste levensbehoeften). En ten tweede hebben ze omzet zeer hard nodig om te blijven voortbestaan. Vandaar ook het pleidooi van de Blokkertopman in Op1 op zaterdag 21 maart om open te blijven.
Winkels als C&A. Ikea, H&M en Bijenkorf verkopen niet of niet voornamelijk producten waar op dit moment grote vraag naar is (kleding- en woninginrichtingaankoop wordt uitgesteld) en bovendien kunnen ze een tijdelijke sluiting waarschijnlijk wel overleven.